Kamis, 29 November 2018



DAMARWULAN, SAK DAWANE JAMAN

            Damarwulan arupa kesenian Banyuwangi hang wujude drama. Pancen yo sing mung Damarwulan siji-sijine Kesenian hang wujude drama ring Banyuwangi. Ana Umarmoyo, Macaan (Aljin) , ana uga Drama. Nyatane  Kesenian Banyuwangi hang wujude drama hang bisa urip sampek saiki katone yo mung Damarwulan. Umarmoyo magih urip sampek saiki tapi ya ibarate uwong wis kari ngenteni dinane baen aliase sekarat. Kadhung Macaan (Aljin) uripe sing karia nemen kaya Umarmoyo kala-kala tanggapan magih ana baen. Kesenian drama hang saiki mung kari sejarahe ya Drama iku dhewek. Bengen drama hang paling kesuwur Drama Kedhung Lewung. Drama iku wis sing ana maning saiki, wis mati sakat sakdurunge tahun 70-an.
            Beda ambi kesenian drama liyane Damarwulan nyatane bisa urip sampek saiki. Kadhung dideleng lan disawang temenanan antarane yo mung Damarwulan hang bisa milu ambi perkembangane jaman. Pakem-e sing kari kaku meh bisa ngelayani penjaluke hang nanggap. Ring pergelarane Damarwulan uga ndadekaken musik, gendhing, lan tabuhan dienggo saranane nyampekaken lakon nyang penonton. Sing lali uga jugetan lan tari-tarian mesti ana dienggo lantarane sambung-rasa nyang penonton. Paran maning dekorasi kubunge terus diapik-apikaken milu ambi hang saiki diterima masyarakat masio tetep sing ninggalno tradisi mula. Mula sing salah kadung Damarwulan iki bentuk teater tradisional hang paling jangkep nggabungaken kabeh unsur pertunjukan.
             Damarwulan saiki wis sing ditanggap wong Banyuwangi thok naming wis gadug daerah liyane, kaya Daerah Jember, Lumajang, Probolinggo, Pasuruan malah uga sampek ring Bali pinggir kulon, Negara, Seririt lan Tabanan.

Sejarahe Damarwulan
            Ring awal tahun Sewusangangatusan Damarwulan wis ana ring Banyuwangi. Asal-muasale Damarwulan bengen hang paling sulung ngadeg yaiku Damarwulan Klembon ring Banyuwangi Kota. Damarwulan iki dipandegani ring wong Klembon hang dhemen seru nyang Kesenian hang arane Pak Endro Darji. Anggotane bengen asale teka Drama Ande-ande Lumut teka desa Temenggungan Banyuwangi Kota. Wong-wonge iku ya ana Iskak, Mustopo, Waspodo, Ripa’i lan liyan-liyane.
            Sakdurunge ngedegaken Damarwulan Endro Darji iki kesengsem sulung ambi drama tradisional teka Bali hang arane “Arja”.  Wektu Endro Darji iki dagangan jaran nyang Bali, iane weruh pergelaran Arja. Ring pikirane mandanea apike kadung gawe kesenian nong Banyuwangi hang kaya “Arja” iku.
            Gadug Banyuwangi Endro Darji aju ngajak kancan-kancane mau nggawe Drama hang meh padha ambi “Arja” mau, naming celathune (dialog) diucapaken nganggo basa Jawa.   
            Damarwulan iki sakteruse akeh arane. Ana hang ngarani Janger, ana uga hang ngarani Jinggoan. Asale bengen sakjane teka demene penonton nyang lakon-lakon hang sering dimainaken. Ana telung golongan hang ngarani Kesenian iki beda, antarane:
a.       Golongan Masyarakat hang dhemen yang lakon Damarwulan kaya ring njero cerita hang gambaraken “Damarwulan satriya teka Majapahit utusane Ratu Kencono Wungu. Saking dhemene penonton nyang tokoh lakon iki akhiri gampange njuluki diarani kesenian “Damarwulan”
b.      Sakbalike ana golongan hang milih dhemenan nyang Minak Jinggo ketimbang nyang Damarwulan. Minak Jinggo dianggep pahlawane Blambangan hang wani ngelawan kuasane Majapahit. Sakteruse golongan masyarakat iki nganggep Minak Jinggo hang pantes di dhemeni dudu Damarwulan. Golongane wong-wong iki ngarani kesenian iki ambi “Jinggoan”.
c.       Sak liyane golongan loro iku mau ana maning golongan hang sing patio ngerti nyang bab lakon lan cerita. Golongan iki ngertine mung nyang gendhing , jugetan lan tabuhan uga nyang busana lan kemeredepe dekorasi. Golongane wong iki sakteruse ngarani kesenian iki ambi “Janger”, mergane Damarwulan nganggo penganggo, gendhing, lan jugetan kaya janger-jangeran teka Bali.

            Ring jaman sakteruse kesenian Damarwulan soyo suwi soyo akeh hang ngadek ring wilayah-wilayah Banyuwangi mulai teka wilayah lor sampek wilayah kidul Banyuwangi. Kesenian Damarwulan hang magih urip sampek saiki antarane  : “Madya Utama” teka desa Banje Rogojampi, “Dharma Kencana” Glondhong Rogojampi, “Setyo Krido Budoyo” Bongkoran Srono, “Karisma Dewata” desa Curah Pacul Muncar. Sakteruse Masyarakat ngarani grup kesenian iki ambi aran asale tinimbang arane:  Janger Lulian Olehsari, Janger Sawahan teka wilayah Sawahan Banyuwangi Kota, Janger Glondong teka desa Patoman Rogojampi, Janger Sumberwangi. Janger Sastra Dewa teka Srono, Janger Mangir teka desa Mangir Rogojampi, Sritanjung Margi Santoso teka Gintangan Rogojampi, lan magih akeh grup-grup liyane maning hang magih urip sampek saiki ring Banyuwangi.


Sejatine Damarwulan
           
1.      Lakon lan Naskahe
            Lakon hang sering digawa utawa dimainaken ring pergelarane antarane lakon-lakon teka cerita-cerita Damarwulan-Minakjingga hang setting ceritane Keraton Majapahit lan Kadipaten Blambangan. Sakliyane iku ana cerita hang dijuput teka sumber Babad Blambangan, Legenda-legenda Banyuwangi, Cerita Panji sampek uga ring cerita Sejarah Perjuangan Banyuwangi mulai perang Bayu, Tawangalun, Sayuwiwit, Wong Agung Wilis, Jagapati lan sakpiturute
            Padha baen ambi teater-teater tradisional liyane. Damarwulan uga sing ngangggo naskah utawa teks tulisan. Celakthu lan Udarasa-ne (Onto Wacono) nganggo timpalan baen teka ring inti cerita hang wis digawe ambi Sutradara/pimpinan lakon. Biasane sakdurunge main kadhung ceritane anyar pemain latihan sulung naming kadhung nggawa cerita-cerita hang wis tau digelar ya sing kathik latihan. Pemain uatawa wayange wis hapal kabeh cerita lan onto wacono kaya celathu lan udarasa-ne.
 Damarwulan nganggo basa campuran kadhung mainaken ceritane. Kaya Basa Jawa Kuna hang dienggo dalang lan tokoh-tokoh keraton. . Para Striya lan abdi dalem keraton biasane nganggo Basa Jawa Krama Inggil kadhung “Ngudarasa utawa celathu. Kadhung Sabdo-palon, Punakawan lan dagelan nganggo basa campur ana Usingane pisan.
            Ngudarasa lan Celathu (onto wacono) ring sakjrone babak sing ana aturan hang jelas pemain/wayang ulih timpalan sak karepe hang penting sing metu teka pakem-e. Ring kene Sutradara/pimpinan lakon hang ngatur dawane lan akehe timpalan pemaine/wayange. Kabeh wayang biasane wis ngerti lan bisa njaga kancan-kancane kadhung timpalan omonge metu teka cerita inti.

2.      Lantaran Sambung-rasa
            Sing adoh bedane teka Kesenian Arja ring Bali, Damarwulan yo nganggo Tarian, gendhingan, lan tabuhan. Saban ganti babak utawa ganti setting mesti ditabuhi sulung nganggo gamelan. Saban tokoh  lakon metu teka kubungan yo mesti njuget sulung. Jugetane lan tabuhane disesuaikaken ambi karakter tokoh ring lakon iku. Umpamane Wadonan beda tabuhane lan jugetane ambi Abangan, Sabdo-palon yo beda ambi Raja. Sing lali kadhang ring tengah lakon ana gendhingan. Gendhinge yo mesti milu ambi lakon hang digawa. Gendhing dhemenan dienggo lakon wong lanang hang gandrung nyang wong wadon lan liyan-liyane

2.1 Jugetane Damarwulan  
            Tari/Jugetan liyane ring sakjrone lakon uga dianakaken ring pambuka sakdurunge mlebu nyang lakon. Sakmari dalang ngucap salam, ngenalaken kabeh wong-wonge sak rombongane sakteruse ana tarian/jugetan. Tari/Jugetan biasane hang didhemeni masyarakat wektu iku, tari-tari Bali kaya tari: Pendhet, Panji Semirang, Manukrawa Blibis lan liyan-liyane, uga  tari-tari daerah Banyuwangi kaya : Jejer Gandrung, Gandrung Dor,  Punjari lan tari-tarian liya penjaluke penanggap.
            Sakliyane ring pambuka, Perangan, lan Dagelan yo ana jugetane. Kayata ring Babak Perangan yaiku tari “Pereng Prapatan”.

2.2 Gendhing-gendhing ring Damarwulan
            Podho uga ambi tarian gendhingan ring Damarwulan ana hang digendhingaken wutuh pol sak ghendhing maksude sing dipedhot-pedhot utawa sing disambung-sambung ambi gendhing liyane. Sindene biasae nembang ditabuhi panjak ring nduwur genjot. Gendhingan hang gediki iki biasae ana ring sakdurunge jejeran.
            Kadhung gendhing hang ana ring tengahe lakon biasane hang nembang yo pemain/wayang. Gendhing-gendhing hang ana ring kene biasane nganggo gendhing hang wis mula disediakaken kanggo lakon hang digawa. Gendhing-gendhing hang biasane digawa antarane: Sandung Tangis, Ngrakio, kadhang yo gending-gending Majapahitan (Tembang-tembang Jawa). Tokoh “kasaran” utawa abangan ana uga hang nembang. Gendhinge ditembangaken wektu arep perangan utawa wektu tantang-tangan. Gendingane biasane : Jaok, Bapangan, kadhang ya Jinggoan. 
            Sabdo-palon utawa dagelan yo sing luput ya milu nembang. Gendhinge biasane gendhing-gendhing saiki. Arane baen dagelan gendhing-gendhinge dikarepaken kanggo kenyab lan guyonan. Dagelan biasane yo ngelayani gendhing teka penjaluke penonton. Mari nembang gendhing penjalukane penonton dagelan biasane disrawat bungkusan hang isine kadhang panganan, rokok, kadhang uga picis.

2.3  Tabuhane Damarwulan
Tabuh Damarwulan/Tabuh Janger nganggo laras tabuhan Bali yaiku laras pelog nem : 7 – 1 – 3 – 4 – 5 , naming ring perkembangan hang sak iki Grup Damarwulan/Grup Janger uga nggawa tabuhan Banyuwangian hang larase Selendro :  6 - 1 - 2 – 3 – 5 , sing lali nggawa kendhang Banyuwangian. Iki dikarepaken nawi ana penjalukane penonton njaluk gendhing Banyuwangi. Uga dienggo nabuhi tarian Banyuwangian. Paran maning dhung wis wayahe dagelan tabuhan Banyuwangi kudu dienggo mergane ring babak iki penonton kurang dhemen kadhung sing nagganggo kendhang Banyuwangi.
            Sakjangkepe tabuhane Damarwulan/Janger ana:
NO
Arane Tabuhan
Akehe
1.
Pantus  Sangang wilah
1        Rancak
2.
Saron Sangang wilah
4        rancak
3.
Peking Sangang wilah
2        rancak
4.
Genjur
3        rancak
5.
Kethuk
1
6.
Kecrek
1 set
7.
Kempul
1
8.
Gong
1
9.
Kendhang Jong
2
10.
Suling
1
11.
Bonang 12 pencon
1 rancak
12.
Slenthem 5 bilah
2 rancak
13
Kethuk Banyuwangian
1 set
14
Kendhang Banyuwangian
2

3.      Paesan lan Penganggone Damarwulan
3.1  Paes Damarwulan
      Paese tokoh-tokoh ring lakon Damarwulan sing podho. Siji-sijine tokoh duwe karakter dhewek-dhewek. Kelir lan gambarane ring paesan wis bisa nduduhaken tokoh iku lan teka golongan endi. Sakjangkepe paesan, tokoh lan karakter wayang ring lakon Damarwulan dijelasaken ring ngisor iki:
1.      Paes Ayu kanggo wadonan ( Ratu, Permaisuri, Putri, Dayang lan liya-liyane )
2.      Paes “Ngganthengan” utawa “Bambangan” kanggo tokoh Protagonis utama ( Raja, Pangeran, Senopati, Prajurit Majapahitan ), Paesan iki Paes alusan akeh-akehe nganggo kelir putih, abang ring lambe  kales tipis brengos  tipis, lan godek tipis )
3.      Paes “Abangan” kanggo tokoh  Antagonis ( Minak Jinggo, Kebo Mercuet, Patih-patih lan “Brawakan” ). Paes iki akeh-akehe nganggo kelir abang mbranang, garis cemeng nggales,  tegas lan kasar. Brengos gedhe pasangan, jenggot pasangan, lan rambut pasangan.
4.      Paes “Butoan” kanggo lakon-lakon memdi lan wong alus Buto. ( Jin, setan , lelembut, uga siluman wong daden-daden). Paes iki biasane ditambahi ambi gambaran lan kedhok pasangan. Ana uga hang ngendoni sungu pasangan lan untu pasangan.

                        Wedhak, sipat alis lan bahan liyane kanggo paesan  nganggo bahan hang murah lan sak anane naming asile yo sing kalah ambi bahan-bahan hang larang. Mergane paesane wong jangeran iki sing kabeh uwong bisa, wong-wong hang wis lancar lan telikas baen hang bisa. Ring ngisor iki dijelentrehaken bahan lan paesan kanggo karakter lakon ring Damarwulan:
1.      Wedhak teka  Atal padet  ( kelire kuning pucet dienceraken sulung nganggo banyu sithik )
2.      Bak ( kelir cemeng teka tinta china )
3.      Gincu/kelire lambe, kadhang kelir abang ana uga biru/ungu)
4.      sipat alis nggo ngandelaken alis nggawe brengos tipis dingo paes  “Nganthengan” atau “Bambangan”
5.      Langes lan lengo kletikan ( areng hang digawe teka damar telempik dicampur lengo gas  nggo Abangan, brawakan lan Butoan.

3.2  Penganggone Damarwulan
      Penganggone Damarwulan iki digawe teka kain katun biasa baen ring hiasane digawe teko kain bludru cemeng terus di monte ambi monte kelar-kelir. Kain hang emas/prada biasane nganggo kain teka Bali.
      Kelire penganggone tokoh Damarwulan ana dhewek-dhewek dienggo mbedakaken iki teka golongan Majapahitan apa golongan Abangan/Brawokan.
      Tokoh-tokoh teka Majapahitan biasane nganggo kelir dasar putih. Naming kadhung Abangan nganggo dasar Abang. Saikine wis akeh uga hang nganggo kelir biru lan ijo.
      Penganggone Damarwulan sing adoh teka kelir-kelir hang barak merga pergelarane Damarwulan iku wayah bengi hang diatur lan disentor nganggo damar sorot. Mula iku werna hang mredep-mredep sering dienggo ring penganggone. Ring ngisor penganggone Damarwulan lan kelengkapane..
1.      Lakon Prajurit : Kemejan lengen cendek, celana cendek tapih lembaran lan udheng, dada ditutup lakaran segitiga, jaman bengen nganggo kain taplak  meja batik hang ditekuk dadi segitiga.
2.      Lakon  Pangeran         : Kemejan lengen dawa kelir putih kanggo Pangeran Majapahitan Panjang warna putih untuk Majapahitan, sembongan, udheng lan kain lakaran segtiga nutup dhadha, nganggo Ter ring dhadha cakepan sikil lan tangan, ring  udheng ditambah maning ambi irah-irahan kelir emas nggo nduduhaken striya kerajaan.
3.      Lakon  Raja                 : Kemejan lengan dawa kelir cemeng utawa biru dihias ambi monte gemeredep gambar motif kembang-kembang.  Kain lakaran nggo nutup dhadha prada emas lan nganggo kuluk/jamang hang nutupi endhase dimonte motif-motif keraton Blambangan.
4.      Lakon Wadonan         : Nganggo lakaran tapih klambi lengen dawa lakaran batik ditambahi sampur ring dhadha tengen  , sabuk gerenjeng kuningan motif kembang lan irah-irahan. Nggo mbedakaken antarane puti lan dayang, dung dayang rambute di sanggul kadhung putri dikerewek diendoni kuluk cilik kelir emas-emasan.

5.      Pemain/Wayang
Pemain/wayang Damarwulan ring jaman bengen kabeh dilakokaken wong lanang. Hang dipacaki wadon. Naming ring jaman saiki wis akeh pemain wadon temenan hang milu Damarwulan/Janger.
            Pemain/wayang Damarwulan iki dudu murni seniman hang urip teka kesenian naming akeh-akehe wong hang dhemen nyang kesenian. Saban dinane wong-wong iki ya duwe penggawean ajek kayata tani, dagang, buruh, lan liyan-liyane. Ring wayah raino megawe kaya biasane  kadhung wayah dalu milu main ring Damarwulan/Janger. Merga iku wong-wong iku mau sing pati mikiraken ulihe bayaran, hang penting bisa seneng milu nguri-uri kesenian dienggo kebutuhane bathin yaiku kebutuhan seneng nong njero ati.
            Gampangane gambaran pemain/wayang ring Damarwulan dibedakaken petang golongan, antarane:
1.      Golongan Bangbangan
2.      Golongan Kasaran
3.      Wadonan (Wanita)
4.      Sabdo-palon (Dagelan)
           
            Pemain/wayang iki wis suwe anggone main ring lakon  iki. Mulo wis kaya temancep ring awake. Lakon-lakon mau biasane di cocog-cogaken ambi perawakane lan karaktere. Sangking suwene nglakokaken karakter iku mau, sampek-sampek wis hapal yang sembarange mulai jugetane, tingkah polae, omongane karakter ring lakon damarwulan iku. Kadhung arep pentas wis sing kathik latihan maning wis.  

4.      Wujud Pergelarane
            Kesenian iki gelare wayah dalu hang suweni suwengi jampleng. Kira-kira antarane jam sanga bengi sampek jam papat subuh. Sakdawane gelar Damarwulan main ring pirang-pirangane babak. Mulai babak Jejeran, Inti lan Tutupan. Pambuka sing klebu ring babakan.

4.1  Pambuka
      Ring pambuka iki dalang mbuka acarane ambi ngenalaken rombongane mulai Sutradara, pemain, sampek dagelan hang main ring bengi iku. Mari gediku ana tari-tarian kayata tari Legong, tari Jaok, tari Panji Semirang, tari manuk Rawa, Belibis kadhang ya tari daerah Banyuwangi kaya  tari Jejer Gandrung, tari punjari, tari Gandrung Dor lan tari daerah liyane. Ring babakan iki biasane ya ditambahi ambi nembang gendhing-gendhing.
           
4.2  Bagian Inti
      Mari pambuka diterusaken Babak Inti. Ring Babakan iki magih dipecah maning.
            Pembabakan ring Damarwulan hang pakem kurang lebihe kaya ring ngisor iki:
1.      Jejeran I ( biasane setting Keraton, bisa Majapahit, Blambangan, Mataram, Klungkung. Kari nentokaken lakon paran hang dimainaken )
2.      Playon I  ( biasane setting alas, atau dalanan, atau pinggiran segara kaya hang lakon digawa bengi iku )
3.      Jejeran II ( biasane setting Keraton liya, pertapan, kayangan, perguruan. Kaya hang ditentokaken lakon ring bengi iku)
4.      Perangan I /Perang Kembang, babakan iki ya diarani perang wurung. Perang cilik-cilikan sakdurunge perang hang sakbenere (klimak), ( biasane setting panggonan perangan)
5.      Bambangan biasane setting pelarian
6.      Perang II (biasane setting panggonan perang , perang gedhe  hang ngalahaken golongan jahat (antagonis) ambi golongan putih (Protagonis). Kalahe angkara murka ambi kesucian.
7.      Paripurna ( biasane tutupan (endhing)).
8.      Penutup bagian akhir hang biasane ditutup ambi tabuhan

4.3  Dagelan (Lawakan)
            Ring bagian iki masiyo sing mlebu ring pembabakan naming bagian iki bagian hang paling dienteni penonton. Mergo bagian iki sing perlu sampek nguras pikiran lan perasaan  penontone. Ring bagian iki bagian muyab lan guyonan. Dagelan metu ring antarane Babak Playon II lan Perangan I, merga dagelan milu main dadi sabdo-palon utawa abdine tokoh.

5.      Genjot lan Kubunge Damarwulan
           
            Wujud kesenian iki panggung teater procenium. Beda ambi “Arja” kubung arupa layar hang bisa dibuka lan ditutup. Digulung mendhuwur nganggo kerekan hang ditarik nganggo kapul teka ngisor njero kubungan. Saban-saban setting layar diganti digulung mendhuwur. Biasane layar wis digambar kaya setting ring pembabakan, umpamane gambar keraton, gambar alas-alasan, gambar pinggir gunung, pinggir segara lan liyan-liyane. Layar hang ngarep biasane layar thok sing kathik gambar. Biasane ya mung ana arane grup Damarwulan lan teka daerah endi gediku baen.
            Dekorasi ring ngarep bagian nduwur biasane gambar Buta kala ambi motif kembang sulur-sulur. Ring kiwa tengene gambar sepasang ksatriya lanang lan wadon dienggo bagian tutupan kiwa tengene (sayap/wings). Iki meh podho ambi kubunge Ludruk utawa Kethoprak teka Jawa.
            Genjote Damarwulan wujude  proscenium hang meng setengah arena. Dhuwure kira-kira sakmeter teka lemah, dawane 8 meter werone 6 meter . Gamelane manggon ring ngarepe genjot ring njaba kubung.
6.      Lampu Sorot
                  Ring perkembangane saiki Damarwulan wis maju adoh tinimbang Damarwulan hang sulung-sulung. Utamane ring bab dekorasi lan lampu. Sakat ana listrik lampu wis bisa digawe lampu sorot lan lampu mainan ndadekaken Damarwulan iki tambah apik lan tambah nyenengaken hang nonton. Teknologi dimer pengatur sorote lampu bisa remeng-remeng lan bisa terang uga wis dienggo ring kene.
                  Mesti baen lampu iki bisa dienggo nutupi kekurangane dekorasi ring genjote. Ring ngendi ringawayahe padang byar lan wayakendi wayahe remeng-remeng. Umpamane dienggo gambaraken wayah raina lan dienggo nggambaraken wayah bengi.

7.      Penonton
                        Ring bab kesenian hang arupa drama penonton iku seru pentinge anane. Merga kesenian iki mbutuhaken timbal-balike teka penonton langsung. Beda ambit teater teka negara barat kana. Damarwulan ulih timpalan ambi penonton. Mula iku kadhang bisa ndadekaken lancar lan singe pergelaran. Umpamane, penonton ulih baen surak, nyuraki tokoh hang sing di dhemeni utawa keplok-keplok ngeploki pemain hang di dhemeni. Ring istilahe iki komunikasi ambi penonton.
                        Paran maning ring bagian dagelan, ring kene tambah nyata katone komunikasi iku mau. Penonton nguweni panganan, rokok, lan picis nyang pemain hang wis ngelayani penjalukane, paran iku penjalukan gedhing utawa jugetan.

Paedahe Damarwulan ring Masyarakat
                        Sakbenere ana tah paedahe Damarwulan kanggo masyarakate. Katone Damarwulan sing duwe paedah paran-paran maning sakliyane paedah kanggo hiburan lan seneng-seneng. Iku kadung dideleng sakklerepan baen. Naming kadung dideleng hang temenanan sakjane ya akeh paedahe. Paedahe hang langsung katon lan heng langsung bisa katon iku anatarane:

1.      Corong Kepentingan
            Wis sing bisa ditutupi maning kadung-nyata-nyata Damarwulan bengen-bengene dienggo corong kepentingan-kepentingan. Kepentingane pemerintah hang arep nyuksesaken program-program kemasyarakatan contone. Mulai program Keluarga Berencana, Program Kesehatan sampek-sampek program pemilu, Damarwulan wis tau milu cawe-cawe ring bab komunikasi iki.
            Ring jaman bengene malah-malah dienggo kampanye terselubung partai-partai peserta pemilu. Tapi hang mesti baen Damarwulan duweni kepentingan ring kene yoiku ngelestarikaken seni lan budaya bangsa.

2.      Kanggo Pendidikan
Ring sakjerone lakon-lakone jelas-jelas ngatokaken polah lan tingkah hang bisa ditiru lan sing ulih ditiru ring jerone urip saban dinane. Saumpamane lakon mesti baen menang kadhung ngelawan musuh-musuhe. Hang jahat lan elek mesti kalah lan asor ring mburiane.  Ring lakon-lakon Damarwulan iki arane wekas.
Laku duga antarane wong tuwek lan wong enom (unggah-ungguh monggone jare wong jawa) diduduhaken ring sikap andap asor lan basa hang apik ring jerone lakon. Contone antarane Gusti Pangeran (Status social Tinggi) wong dhuwuran ambi prajurit (status sosial lebih rendah) wong ngisoran netepi polah andap asor hang temenanan.

3.      Hiburan lan Seneng-seneng
Wis jelas katon langsung kadhung Damarwulan mestine dienggo hiburan lan seneng-seneng. Sapa baen hang atine bingung kelayung-layung, aju nonton Damarwulan bisa dadi seneng. Masio ring jaman saiki wis akeh hiburan liyane naming hiburan nonton Damarwulan bisa duwe rasa  hang beda. Iki wis kebukti merga Damarwulan magih anal an tetep didemeni ring masyarakat Banyuwangi sampek saiki iki.
Paedah hiburan lan seneng-seneng iki dudu mung dirasakaken penonton naming uga bisa dirasakaken pemain/wayange, panjak-panjake uga juragan hang duwe grup Damarwulan iku.

4.      Dienggo Nyambung Urip
            Ambekane wong Damarwulanan/Jangeran wis duwe pegawean liya ring saban dianane, naming bisa njanger utawa main ring Damarwulan bisa dienggo nambahi asil. Masio sing akeh ulihe naming keneng dienggo tambahan lan nyambung urip ring jaman iki. Aja dilalekaken uga wong-wong hang dodolan ring pinggir-pinggir lurung kadhung ana Damarwulan/Janger main. Hang gediki ya aja dientengaken. Akeh wong dodol-dodol iku milu nyang endi baen Grup Damarwulan tanggapan. Mergane rejekine ya wis ana ring kana.

5.      Kritik Sosial
            Dagelan ring Damarwulan iku bagian hang paling dienteni penonton. Sing salah kadhung bagian iki penontone uakeh. Dagelan iki bisa kesuwur ngelebihi lakon-lakon hang wis biasa main ring Damarwulan. Mula iku dagelan kadhang bisa mengaruhi tingkah polahe masyarakat urip ring saban dinane.  Sampek-sampek penonton sing kerasa kadhung guyonane dagelan iku sakjane ya kanggo ngajak masyarakat nyang urip hang ngungkuli apik teka sakdurunge nonton dagelan. Dagelan-dagelan hang wis kesuwur saiki kayata Ganjur, Bodhos, Penthul lan Gandhu bisa dadi conto ring penonton. Unen-unene sampek-sampek ditirokaken ring urip saban dina.

Mati-uripe Damarwulan
            Kesenian rakyat kaya Damarwulan iki bisa urip lan mati ring jaman ngarep sakjane ya paran jare masyarakate dhewek. Naming usaha-usaha dienggo njaga keslestariane magih bisa diusahakaken. Sak umpamane hang wis kaya diusahakaken pemerintah daerah Banyuwangi ring jaman-jaman saiki. Masio durung bisa diarani wis akeh naming cukup bisa nggugah maning nyang masyarakat Banyuwangi kanggo dhemen maning nyang kesenian Damarwulan.             Pentas-pentas penting ring Kabupaten kaya ring Hari Jadi Kota Banyuwangi lan agenda pentas Malam Mingguan ring Taman Blambangan sithik akeh iku ngupayakaken kelestariane Damarwulan iki.
            Bantuan dana teka pemerintah daerah nyang grup-grup Damarwulan masio sing akeh sak using-usinge bisa ndadekaken kesenian iki duwe semangat urip maning. Sakjane ya hang dikarepaken bisa’a bantuan iku rata ring kabeh grup-grup Damarwulan hang ana ring Banyuwangi iki. Sing melulu Grup-grup hang bisa gawe proposal baen.

Rujukan:
BS Noerdian, Kesenian Jinggoan, ---------makalah Sarasehan lan pelatiahn
Drs. Dasuki noer, Damarwulan, -----------makalah Upaya Pelestarian lan      Pengembangan Teater Rakyat
Hari Wijaya, Kesenian Jinggoan,------------makalah Uapaya pelestarian lan   promosi seni budaya tardisional using

Selasa, 27 November 2018



SENI TRADISI, ANTARA HIDUP DAN MENGHIDUPI
Ditulis: Drs. Moh. Syaiful
Ada ungkapan dalam bahasa Jawa yang sebenarnya bisa dijadikan dasar untuk melestarikan seni tradisi, “Sapa hang temen bakale tinemu”. Maksudnya kurang lebih jikalau kita mempunyai tekat yang kuat dan bersung-sungguh pastilah akan menemukan hasilnya. Ungkapan ini sepertinya selalu dijadikan dasar oleh seniman-seniman Banyuwangi di jaman masa-masa keemasan gendhing-gendhing Banyuwangi di masa silam, kira-kira di  tahun 1960 sampek tahun 1975-an. Di kala itu Seni tradisi Banyuwangi bagaikan tanaman yang sedang berkembang, sehingga namapak indah dan menarik perhatian. Seolah siapa saja pastilah tertarik dan senang kepada bunga yang sedang berkembang tersebut. Begitu menariknya tanaman yang sedang berbunga mekar hingga tentu saja banyak yang tertarik dan ingin memilikinya. Gambaran itu kiranya nampak pada syair lagu karya Endro “Dhonge Mekar”.      
Dhonge mekar
kaya kembang menur elok ayu,
arum wangi nggugah ati ngalor-ngidul,
aja kaget kadhung akeh lancing padha ngerubut,
ati-ati rika nyawang ulan meledhung,….  

            Satu bait lagu karya Endro wilis ini memanglah sangat indah. Lagu tersebut sampai sekarang masih tetap dinyanyikan banyak orang dan direkam ulang dengan aransemen yang baru. Aransemen baru itu diantaranya ada yang digarap musik Gandrung, ana yang musik angklung, ada juga kendhang kempul, malah-malah ada juga dangdut koplo. Di jaman lampau proses garap atau proses penciptaan gendhing atau lagu masihlah menggunakan medium angklung, sebelum musik Banyuwangi begitu pesat berkembang seperti saat ini. Angklung di jaman itu masihlah satu-satunya instrument yang dipakai sebagai medium garapnya. Di jaman sekarang sudah jarang sekali orang menggunakan instrument ini sebagai media penyalur ekspresi untuk menciptakan gendhing/lagu. Munculnya alat-alat musik modern dewasa ini menjadikan instrument daerah seperti angklung ini terpinggirkan. Instrumen musik modern seperti orgen dan gitar membuat angklung yang nilai praktinsnya kalah malah jadi terbuang. Yang dilakukan M. Arif,  Endro Wilis dan pencipta jaman dahulu dalam berproses memanglah menggunakan media angklung sebagai media/alat bantunya sehingga karya yng tercipta sangatlah indah terasa melodi Banyuwangiannya. Tidaklah salah jika kemudia membawa pada warna nada yang dihasilkannya, entah itu pilihan nada, tempo juga tebal tipis dan warna suaranya. Yang jelas angklung pastilah membawa pengaruh pada saat proses kreatif seorang pencipta lagu.
Tradisi di Jaman Kini
            Keberadaan kesenian angklung di jaman kini, nasibnya tak ubahnya sama seperti kesenian tradisi lainnya. Seperti nyala lentera yang berada di padang pasir yang luas. Nyalanya semakin surut jika diterpa angina kencang. Nyalanya nanti akan kembali terang ketika anginnya telah berlalu. Sepertinya memanglah hanya menunggu kapan akan padamnya yaitu saat bahan bakarnya habis. Sekarang sepertinya Masyarakat Banyuwangi tinggal berharap saja agar taka da angina topan atau badai yang dating hingga lentera ini bisa bertahan sampai nanti bahan bakarnya habis dengan sendirinya. Namuin jika ternyata angina topan atau badai itu benar-benar dating pastinya bukan hanya nyalanya yang mati pastilah semuanya akan ikut terbang lenyap bersama terpaan angina yang datang yang tidak jelas kemana arahnya.
            Itulah gambaran sederhana dari keberadaan seni tradisi khususnya kesenian angklung dan gandrung Banyuwangi saat ini.  Angin topan dan badai yang kuat menerpa tadi adalah gambaran dari kuatnya arus globalisasi dan kemajuan teknologi yang saat ini telah menjadi budaya baru diatara masyarakat modern di Banyuwangi ini. Cobalah perhatikan dengan seksama pola pikir masyarakat saat ini. Salah satunya adalah kebiasaannya yang lebih suka pada hal yang yang praktis-praktis dan instant-instant saja. Seperti lebih daripada ngundang kesenian angklung yang jumlah personilnya bisa mencapai 14-15 orang jika masih angklung selisih, bahkan jika angklung caruk yang diundang pada hajatannya bisa-bisa jumlah personilnya dua kali lipat jumlahnya mendingan ngundang  electone/orgen tunggal saja krena lebih sedikit personilnya.  
            Dalam hal kepraktisan dan instant-nya pastilah electone/orgen tunggal tak akan dapat ditandangi oleh angklung ataupun gandrung. Apalagi ditambah kemajuan di jaman digital ini, kendhang, kethuk, biola kluncing (triangle), saron, dan angklung soundnya sudah bisa deprogram dalam orgen/elctone. Maka dari itu orang sekarang berpikir lebih baik mengundang electone/orgen tunggal saja sekarang toh hasil akhirnya juga sama. Pemain electone/orgen cukuplah satu orang saja kemudian ditambah 3 atau 4 artis saja bayarannya kurang lebih sama. Disamping yang terpenting jumlah konsumsi yang ditanggung tidaklah sebesar electone/orgen tunggal. Cobalah jika dibandingkan dengan mengundang angklung bisa-bisa pembekakan konsumsinya bisa sampai 5 kali lipat. Belum lagi di jaman sekarang sudah sangatlah sulit untuk mencari tanah yang lapang, sebab pergelaran angklung membutuhkan tempat yang lebih luas. Mengundang kelompok angklunmg untuk satu pergelarannya membutuhkan paling sedikit dua puluh meter persegi apalagi angklung caruk bisa-bisa butuh lebih luas lagi dari itu. Dengan electone/orgen tunggal cukuplah panggung dengan ukuran 2 kali 4 saja artisnya sudah bisa bergoyang bersama penontonnya.
            Itu masih dalam hal praktis dan instant-nya juga pada tempat, belum lagi dalam hal efisien waktu. Seumpama mengundang angklung di pagi hari sett instrument dan perlengkapan lain ditambah sett soundnya bisa-bisa membutuhkan waktu 3 jam lebih belum dapat langsung pentas. Bandingkan dengan electone/orgen tunggal 15 menit di pesan 15 menit berikutnya datang kemudian dipasang sudah bisa memenuhi permintaan yang punya hajatan. Begitu pula dengan waktu bongkarnya jauh lebih cepat, orgen diangkat masuk ke dalam mobil mini bus saja demikian juga artisnya, tak lebih dari sepuluh menit semuanya beres dan tempat sudah bersih dari peralatan.
            Sepertinya orang-orang jaman kini hidup dalam kejaran waktu saja. Itulah salah satu ciri dari pola kehidupan masyarakat yang modern tersebut.
Tradisi juga Bergengsi
Kembali lagi pada hal apa itu kesenian tradisional yang sebenarnya. Jikalu boleh mengutip dari Wikipedia yang memberi batasan terhadap kesenian tradisonal adalah, A tradition is a belief or behavior passed down within a group or society with symbolic meaning or special significance with origins in the past..” . kurang lebih tradisi itu kecerdasan/kemampuan yang dimiliki satu kelompok orang dalam masyarakatnya yang diwujudkan dengan symbol atau tanda-tanda yang tidak dimiliki masayarakat lainnya dan murni sebagai warisan turun temurun. Jikalau tradisi itu merupakan warisan secara turun temurun tinggalah melihat saja yang diwarisi dari tradisi tersebut mau atau tidak untuk meneruskan tradisinya dan kembali nantinya menurunkan kepada generasi berikutnya. Dengan kata lain seni tradisi itu bisa hidup tergantung dari masyarakat yang merasa memilikinya. Jika masih merasa memiliki lestarilah seni tradisinya, tetapi sebaliknya jika  masyarakatnya sudah tak bisa menerima warisan tradisinya ya mati pulalah seni tradisi tersebut.
Dengan kata lain semuanya terserah kepada kemauan masyarakatnya. Sebab bukanlah hal yang mustahil apabila seni tardisi bisa hidup berdampingan dengan kehidupan modern saat ini. Bisa dijadikan contoh misalnya adalah orang Jepang. Kita tahu semua bagaimana majunya Negara Jepang, sebagai Negara dengan industri paling modern  saat ini, apalgi dengan kehidupan ekonomi masyarakatnya yang jaug lebih mapan dari Negara-negara yang telah lebih dulu memulai kehidupan modernnya. Dengan kehidupan moderna saat ini yang dialami orang-orang Jepang nyatanya mereka masih tetap memelihara tradisinya dengan kuat.  Di jaman seperti saat ini tidaklah aneh jika di sanan masih banyak orang yang memakai baju Kimono dan Yukata berjalan-jalan di jalan umum. Begitu pula dengan seni musiknya, orang Jepang masih suka memainkan shamisen (musik tradisional khas Jepang). Mereka tidak malu justru mereka bangga bisa memainkannya. Sudah pasti di sini terlihat orang Jepang masih ingin tradisinya terus hidup dan dapat menghidupi masyarakatnya.
           
Nomer Pertama
            Sekarang anggap saja kalau masyarakat Banyuwangi masih mau memelihara dan melestarikan seni tradisinya. Seharusnya apa yang bisa diperbuat untuk tetap bisa memelihara dan melestarikan seni tradisinya tersebut. Pertama pastinya harus ada perubahan mindset (pola pikir) untuk tetap mau dan mengakui bahwa seni tradisi tersebut merupakan asset bangsa dan Negara ini. Kesadaran akan hal ini semestinya dibina dan dipertahankan pada kehidupan masyarakatnya. Jika hal itu sudah dapat terlaksana dengan baik selanjutnya adalah tugas dari pemerintah yang mempunyai kekuasaan untuk membuat kebijakan untuk melindungi dan tetap melestarikan seni tradisinya. Selanjutnya pemerintah bersama jajaran terkaitnya membuat kebijakan kalau perlu undang-undang yang bisa mengatur dan berupaya melindungi seni seni tardisi tersebut. Hal ini tentunya tidak sulit untuk dilakukan mengingat era otonomi daerah seperti saat ini sangat memberikan keleluasaan untuk mengatur daerahnya sendiri. Pemerinyah daerah mempunyai wewenang mengatur daerahnya apalagi usaha-usaha itu adalah usah yang positif bagi kelangsungan seni tradisi di daerahnya sendiri.Bukankah Kepala pemerintahan di daerah mempunyai wewenang yang penuh di daerahnya sendiri.
            Marilah kita coba bercermin pada sejarah yang baru-baru saja terjadi di Banyuwangi ini. Masih segar pada ingatan kita saat Banyuwangi di bawah kepemimpinan Bupati Samsul Hadi. Bupati yang satu ini sudag terkenal begitu cintanya pada kesenian tradisi Banyuwangi. Saat itu dimana-mana orang menyanyikan lagu “Umbul-umbul Belambangan”. Kenapa ini terjadi karena Bupati saat itu memang mengupayakan lagu ini sebagai lagu wajib selain lagu wajib Nasional Indonesia Raya untuk dinyanyikan diacara-acara resmi di wilayah kabupaten Banyuwangi. Tidak salah kiranya selanjutnya orang-orang begitu bersemangat untuk belajar lagu “Umbul-umbul Belambangan”.
            Atau kalau kita mau mundur lebih jauh lagi sedikit di era tahun 1970-an saat pememrintahan bupati Joko Supaat Slamet (Almarhum). Bupati ini justru membuat instruksi untuk terus tetap melestarikan kesenian tradisi Banyuwangi. Dari beliau inilah nanti lahir “Angklung Daerah Banyuwangi”. Angklung ini sebenarnya merupakan perkembangan dari Angklung Bali-balian (Tabuhan Bali) yang ditambah dengan instrument gandrung yaitu biola, kethuk, lan Kluncing. Saat itulah Angklung Banyuwangi kembali makin marak setelah sebelumnya suram di awal-awal pemerintahan orde baru. Hal ini dikarenakan ada trauma yang berlebihan terhadap angklung setelah angklung Banyuwangi dijadikan alat propaganda oleh Lekra/PKI. Padahal sebenarnya bukan orang Lekra/PKI saja yang berkiprah pada kesenian angklung. Partai lain seperti PNI dengan LKN juga memanfaatkan angklung sebagai propagandanya. Ibaratnya ini sbuah trauma yang akut yang menghinggapi masyarakat Banyuwangi untuk berkegiatan seni saat itu. Orang-orang yang dianggap PKI dengan genjer-genjer-nya banyak yang dipenjara dan bahakan pula banyak yang dibunuh. Walau sebenarnya tidak semua orang-orang itu mengerti dengan kegiatan ke-partaian. Beberapa diantaranya hanyalah sebagi pengikut kesenian saja, karena kecintaannya pada dunia seni. Carut-marutnya politik saat itu telah menyamaratakan partai politik dengan kesenian. Penggiat kesenian yang terlibat dalam Lekra banyak yang dipenjara bahkan adapula yang tidak diketahui kemana rimbanya sampai saat ini.
            Musik  angklung sebelum dikembangkan seperti di masa Bupati Joko Supaat Slamet masihlah dalam musik dengan instrument pukul (Idiophone) diantaranya angklung bumbung itu sendiri dan bilahan besi seperti slenthem, saron, dan peking. masuknya instrument biola dan sinden adalah pembaharuan yang mengesankan di sana. Daris sin menampakan pembaharuan yang mengupayakan bukan sekedar melestarikan tetapi adalah upaya untuk lebih mengembangkan lagi.
Langkah Kedua       
            Langkah kedua , seharusnya dari kebijakan berupa instruksi ataupun undang-undang ataupu apa bentuknya tadi dilanjutkan dengan tindakan nyata dari lembaga-lembaga kesenian baik itu bentukan pemerintah ataupun lembaga masyarakat lainnya. Lembaga-lembaga pemerintah seperti Dinas Pariwisata dan kebudayaan, Dinas Pendidikan, juga Dewan Kesenian Blambangan (DKB) adalah motor utamanya. Pada lembaga-lembaga kesenian di bawah pemerintah seperti Dewan Kesenian Blambangan ini adalah tempatnya para ahli seni berkumpul seharusnyalah lembaga ini memiliki program yang konsisten dalam hal pembinaan dan pengembangan kesenian tradisi. Program terhadap pembinaan dan pengembangan kesenian tradisi sudah semestinya mendapat prsi yang lebih besar disbanding kesenian lainnya mengingat keberadaan kesenian tradisi saat ini yang sudah lebioh memprihatinkan jika dibandingkan dengan kesenian modern lainnya.
            Bagaimana bentuk pembinaan dan pengembangan itu seharusnya telah deprogram terlebih dahulu dan dibicarakan bersama semua anggota Dewan Kesenian Belambangan bersama para seniman tradisi. Sudah selayaknya Dewan Kesenian menampung kelutujuan pembinaan dan pengembangannya. Langkah-langkah terobosan yang berani namun bertanggung jawab seharusnya diberikan agar seni tradisi dapat berkiprah dan dapat menggelar karyanya kepada masyarakat luas. Programe Pemda saat ini yang memberikan tempat kepada para seniman di Banyuwangi untuk berekspresi pada malam minggu di Taman Balambang adalah salah satu langkah yang bisa diterima masyarakat seni di banyuwangi. Ini harus dipertahankan dan diperlebar sampai ke daerah-daerah lainnya di wilayah Banyuwangi. Apalagi sekarang hampir di setiap kecamatan telah memiliki kecamatan wis duwe Ruang Hijau Terbuka (RHT) ini bisa dijadikan sarana mengangkat seni tardisi di daerahnya. Misalnyan malem Minggu ini di kecamatan  Kabat ada pementasan Angklung, malem Minggu berikutnya di Cluring pementasan Umar Maya (Rengganis), malam Minggu seterusnya di Glagah   pementasan Barong, Malam Minggu ke depannya lagi di  Genteng pementasan Hadrahan(Kuntulan) begitulah seterusnya dalam setiap bulannya, jadi tidak hanya ada pementasan di wilayah kota saja seperti saat ini di Taman Balambangan. Bukanlah hal yang mustahil kabar serta berita ini bisa sampai ke mancanegara di jaman Globalisasi ini kabar yang sekecil apapun di daerah seterpencilpun bisa menyebar kesluruh penjuru dunia.
            Hal seperti ini bisa mengingatkan kita pada kota kecil di Jepang yaitu Osaka. Kota ini sudah melaksanakan sebuah festival yang ajangnya sampai tingkat insternasional. Tahun 2006 di  Osaka diselenggarakan Festival Midosuji, festival seni tardisi tingkat Internasional yang diikuti 18 negara. Pada saat itu Indonesia diwakili Banyuwangi untuk ikut dalam festival internasional ini. Banyuwangi saat itu hanya membawakan  Jejer Gandrung dan tari “Jaran Goyang”. Namun penghargaan dari penonton pada festival itu sungguh luar biasa, standing applause (bentuk penghargaan yang setinggi-tingginya dari peserta lainnya saat itu) kepada seni tradisi Banyuwangi.
            Seandainya saja Banyuwangi dapat melakukan upayta seperti yang dilakukan Osaka. Sepertinya hal ini bukanlah mimpi siang bolong bagi Banyuwangi yang telah memiliki potensi yang cukup untuk berbuat kea rah sana. Barangkali tinggal niat dan usahanya saja yang perlu dipertegas agar tujuan itu bisa sampai pada akhirnya. Kari niate mau ana tah sing. Niat nguri-uri kesenian Banyuwangi dienggo urip lan nguripi kesenian tradisional iku mau.
Ketiga
            Yang berikutnya ketiga adalah masyarakat Banyuwangi itu sendiri. Lalu, masyarakat golongan mana yang harus didahulukan. Seharusnya yang pertama adalah golongan masyarkat yang mempunyai uang lebih, yaitu pengusaha. Pengusaha yang mana, tentu saja adalah pengusaha rekaman CD dan kaset. Coba kita amati saja yang telah diperbuat para pengusaha rekaman CD dan kaset tersebuta saat ini. Begitu muncul musik-musik modern seperti saat ini, musik gandrung dan angklung di Banyuwangi mulai dipinggirkan. Hampir smua produser rekaman sudah tidak berani lagi memproduksi gendhing-gendhing/lagu-lagu baru dengan aransemen angklung atau gandrung. Gendhing/lagu selalu digarap  dengan kendhang kempul/dhangdut koplo terlebih dulu, jika gendhing dan lagu bisa  bomming di pasaran barulah ada aransemen angklung dan gandrungnya. Seperti contohnya “Mendhung Cemeng” nya Imam Rosidi, terus “Aja Cilik Ati”, “Sing duwe Isin”, “Semebyar” Catur Arum. Ada ketakutan jika produser nantinya akan rugi besar jika membuat angklung dan gandrung. Gendhing-gendhing/lagu-lagu yang telah laku keras di pasaran selanjutnya produser mau membuat versi gandrung/angklungnya. Tetapi semua produksi sep[ertinya sudah diatur oleh produser rekaman, dari mulai lagu yang akan dipasang dalam albunya , penyayi/sindenya bahkan pemain musiknya. Umpama saja  “Mendhung Cemeng” harus dinyayikan Mbok Supinah, Semebyar oleh Mbok Koesniah dan lain-lainnya. Mau bagaimana lagi jika seniman di Banyuwangi sekarang sudah diatur oleh pihak produser. Jika tidak demikian seniamn tidak akan mendapat kesempatan untuk mengaktualisasikan dirinya. Rasanya belum cukup jika seniman angklung dan gandrung hanya menunggu tanggapan manggung dari masyarakat saja. Ya dengan terpaksa memang harus menerima kemauan sang produser rekaman.
            Langsung kita ambil saja contoh nyata, Mbah Jokir seniman gandrung Banyuwangi. Orang dari kecamatan Gambiran ini sudah lama bergulat dengan gandrung di Banyuwangi. Beliau adalah salah satu orang yang masih dipercaya produser rekaman untuk produksi  Gandrung. Coba berapa produksi rekaman dalam setahunnya yang b isa dilakukan Mbah Jokir. Tidak banyak sekali setahun atau dua kali itupun sudah sangat banyak. Lalu berapa produser rekaman yang mau bekerja sama dengan Mbah Jokir, satu atau dua saja itu juga sudah sangat banyak bagi seniman gandrung ini. Produser yang lain kebanyakan tidak berani untuk produksi gandrung Ring. Selalu dengan alasan pasaran masih sepi. Selalu begitu produser berkilah, padahal rekaman koploan dangdut di pasaran, selalu ramai. Beginilah nasib kesenian tradisi Banyuwangi di rumahnya sendiri.
            Selanjutnya setelah msyrakat dari golongan pengusaha yang juga sangat penting adalah seniman itu sendiri (pelaku seni). Seniman di sini adalah seniman yang mempunyai kreatifitas dalam dunia seni tradisi. Seniman pengarang lagu/gendhing yang diutamakan. Seniman ini sudah seharusnya mempunyai tekat yang kuat untuk bisa membuat karya gendhing/lagu yang berkualitas. Itupun bukan berarti karya seniman-seniman sekarang tidak baik. Namun sekarang ini sepertinya arahnya sudah akan nampak ke sana. Membuat gendhing/lagu sangat cepat dan instan, sekarang dipesan besuknya sudah di rekam. Sehingga banyak lagu yang mengkopi dari lagu-lagu yang sudah terkenal, diganti syairnya dirubah sedikit melodinya jadilah gendhing/lagu sesuai permintaan. Yang penting produser mau dan dengan promo sedikit laku di pasaran. Beginikah selayaknya seniman Banyuwangi yang sudah terkenal sejak dulu dengan kekuatan adat dan tradisinya?...
            Perlulah kita pikir sejenak, mampukah seniman-seniman semacam ini bisa terkenal dan bisa membawa harum nama Banyuwangi di kancah dunia seni dalam naungan bumi Nusantara ini? Bisa diingat barangkali bagaimana seniman-seniman jaman dahulu berkiprah dalam karya-karya seninya. Di tahun 1960 Endro Wilis dengan karya gendhing “Ulan Andhung-andhung” bisa merambah ke seantero Nusantara. Gending/lagu yang di Singapura dengan piringan hitam dibuat dimaksudkan untuk menandhingi gendhing/lagu “Genjer-genjer” yang sudah terkenal terlebih dahulu yang dibawakan Bing Slamet. Sejak saat itu gendhing/lagu “Ulan Andhung-andhung” bisa terkenal bersama penyanyi asli kelahiran banyuwangi yaitu Emilia Contesa. Setelah itu siapa yang tidak mengenal lagu ini, lagu dengan syair yang puitis dan sudah diakui keindahan lagunya di Nusantara ini. Kemudian baru saja terjadi Istana Negara lagu ini kembali dibawakan dalam paduan suara pada Hari Kemerdekaan RI tahun 2013. Ini saking menariknya gendhing/lagu8 ini untuk diaransemen, sehingga terpilih diantara ribuan lagu daerah yang ada di Nusantara ini..    
            Itu baru salah satu dari sekian banyak pencipta gendhijng/lagu Banyuwangi. Masih banyak lagi pencipta gendhing/lagu Banyuwangi lainnya yang karyanya juga sempat terkenal ke Nusantara ini selain Endro Wilis seperti, M. Arief, BS Noerdian, Andi Soeroso, Andhang CY, yang bisa dijadikan contoh jika pengarang atau pencipta lagu yang sangat serius dalam berkarya seni.Cobalah diamati lagu M. Arief di bawah ini;
AMIT-AMIT
Amit-amit sedulur hang podho nyakseni
Kito kabeh njaluk maklume lahir batin
Gendigan iki gending aseli Banyuwangi
Blambangan tanah Jowo pucuk wetan

Amit-amit kito njaluk dititeni
Kadung luput ageng alit sepurane
Ayo dulur kekurangane apekeno
Wong hang nganggit kepinterane durung sempurno

Amit-amit kumandange nyudulo langit
Semebaro nyerambahi Nusantoro
Ayo dulur podo guyubo nang Budoyo
Urun-urun njunjung derajate Bongso
            Gendhing/lagu ini menunjukkan karakter seniman Banyuwangi yang sebenarnya Memiliki sikap santun rendah hati mempunyai kemampuan namun tidak sombong sombong. Lagu “Amit-amit” jikalau diterjemahkan secara bebas ke bahasa Jawa kira-kira maksudnya adalah “nyuwun sewu” atau permisi jika diartikan ke bahasa Indonesia. Selain itu pencipta gendhing/lagu juga ingin menunjukan kreatifitas seniman Banyuwangi dan kemampuannya dalam hal seni yang tinggi namun tetaplah rendah hati. Disamping itu juga digambarkan tentang cita-cita luhur seniman Banyuwangi yang ingin meningkatkan derajat Nusa dan Bangsa melalui Kesenian.
            Kalau diamati dari pilihan nadanya gendhing/lagu ini adalah lagu yang smestinya adalah lagu untuk p[ilihan pada lomba nembang/nyanyi. Pilihan nada-nada dari yang paling rendah dan yang paling tinggi hampir dengan interval 3 oktaf jika diukur dengan Tangga Nada Diatonis. Supinah sinden terkenal dari  Banyuwangi saja jika menggunakan instrument dan larasnya P. Mitro atau laras Angklung Bolot pastilah tidak nyampai apalagi menggunakan nada dasar pada bem 3. Bisa dikatakan lagu ini bisa mengukur kemampuan vokalisnya dalam hal teknik vocal. Tidak salah gendhing/lagu ini selalu menjadi pilihan dalam membawakan tembang lomba/festival ring Banyuwangi, entah itu lomba Patrol, lomba angklung atau lomba nembang/nyanyi. Walaupun tidak semua gendhing yang memakai nada hingga interval 3 oktaf mesti lagu yang bagus.
Nomer Papat
            Yang tidak kalah pentingnya tentulah pelaku seni langsung yang berkiprah pada karaya seni tersebut yaitu; panjak/musisi, gandrung, penari, penyanyi atau sinden. Karena dari tangan pelaku seni inilah sebagai ujung tombak seni tradisi ini bisa hidup dan untuk menghidupi masyarakatnya. Tidak bisa dipungkiri jikalau seni tradisi ini bisa maju dan berkembang dan merambah sampai ke dunia Internasional hasilnya juga akan langsung dinikmati oleh pelaku seni itu sendiri. Dengan kata lain pastilah hasil dalam bentuk materi akan mengalir ke tangan-tangan mereka.
            Tidak salah kiranya jika pelaku seni di Banyuwangi menimba ilmu musik modern atau ilmu musik barat. Itu bisa dijadikan dasar sebagai pijakan dalam mengembangkan musik tardisi yang telah dimiliki sebelumnya. Ini bisa dijadikan penguat bagi pemgembangan berikutnya.
            Ini sebenarnya adalah contoh nyata, banyak gendhing lama yang dulu digarap kemudian di jaman sekarang di aransir dengan pemikiran dan ilmu musik modern menjadikan gendhing/lagu ini makin baik dan makin bisa diterima di semua kalangan. Sebagai contoh adalah garapan musik kendhang kempul Sutrisno, Orkes Tawang Alun, dan lain-lainnya.  Ada juga dengan aransemene baru dan merubah total aransemen lama justru membuat gendhing/lagu itu makin bagus dan makin cocok pada masanya.  Catur Arum bisa dipakai contohnya di sini. Seniman mampu membawakan gendhing/lagu dengan karakter baru walau itu gendhing/lagu lama yang dibawakan. Gendhing/lagu “Perawan Sunthi” yang dibawakannya dengan aransemen bosas, dan dengan intrepretasi khas  Catur Arum nyatanya bisa membuat lagu ini hit kembali di jaman kini. Belajar musik barat emamnglah tidak harus menghilangkan ilmu musik tradisinya.
            Karakter dan prinsip yang kuat sudah semestinya dimiliki para seniman. Karakter yang didasari dari tanah kelahirannya, tanah Banyuwangi. Yang senimannya dahulu telah dikenal di bumi Nusantara tercinta ini. Kesenian Banyuwangi sebenarnya sudah memiliki dasar yang kuat yaitu kebudayaan Blambangan yang sejatinya adalah kebudayaan Majapahit. Seniman-seniman yang lahir di sini patutlah dapat berjalan tegak dan tengadah lebih kuat dengan dasar yang telah dimilikinya. Seniman Banyuwangi yang telah diwarisi kebudayaan Majapahit mestinya adalah seniamn-seniman reatif karena telah lebur dalam terpaan kerasnya perubahan dari jaman ke jaman. Seniman Banyuwangi harus terus mampu membangun dan selalu mengasah kemampuannya agar dapat terus mengembangkan kemampuannya dalam berkarya dan berolag seni.
Nomer Lima
            Golongan masyarakat kelima adalah golongan masyarakat penikmat seni tradisi.Golongan ini dijadikan sasaran terakhir yang tentu saja tidak bisa dipandang remeh sebelah mata. Siapa lagi golongan tersebut selain masyarakat pecinta dan penikmat seni tradisi. Masyarakat di sini punya andil yang sangat besar dalam upayanya untuk tetap menghidupi seni tradisinya, utamanya dalam hal materi berupa dana. Masyarakat penikmat dan pecinta seni tradisi sudah selayaknya ingin menikmati seni tradisi yang bukan hanya itu-itu saja, tentunya yang seni yang tidak membosankan. Untuk itu permintaan para penikmat/pecinta seni tradisi dapat dimengerti oleh seniman maupun pencipta gendhing/lagu. Sudah menjadi hokum di dunia ini yaitu ada yang menjual da nada yang membeli. Meskipun masyaraktlah sebagai pemilik dana namun bukan berarti semua permintaan dan keinginannya dapat dipenuhi semuanya. Sebab golongan masyarakat di sini juga masih terbagi dalam kelompok-kelompok masyarakat yang tingkat apresiasinya sangat beragam.
            Jika diibaratkan dengan orang yang berjalan menuju satu tujuan, semestinya mempunyai titian agar perjalanannya tidak nyasar dan sampai ke tujuan. Di sinilah peran pelaku seni yang seharusnya tetap konsisten pada titian yang telah dibuat orang-orang terdahulu. Janganlah sampai titiannya hilang hingga bisa tersesat dan kehilangan arah di jalan. Tujuan yang diharapkan tetaplah harus disepakati bersama uatamanya dari lima golongan masyarakat tersebut. 
Menyatukan Tekat untuk Melestarikan
            Singkat cerita, melestarikan kesenian tradisi Banyuwangi adalah menjadi tugas bersama. Semua orang yang merasa memiliki dalam tekad yang sama dan bersama-sama  mewujudkannya. Kebersamaan kiranya dapat lebih ringan untuk menjaga tetap menyalanya lentera yang berada di tengah padang yang luas. Jika nyala lenteranya akan padam mestinya akan banyak yang dapat kesempatan untuk menyalaknnya kembali. Dan jika nyala lentera diterpa angin. Dalam kebersamaan menupayakan lestarinya seni tradisi kiranya dapat meringankan tugas yang berat, Insya-Allah dapat terwujud.
            Bentuk dari perwujudan seni tradisi yang merupakan kecerdasan dari suatu kelompok masyarakat yang diwariskan secara turun-temurun tersebut harusnyalah tetap bisa diterima apapun keadaannya. Warisan turun-temurun ini dapatlah menjadi ciri khas sebagai kekayaan budaya Banyuwangi dapatlah kiranya tetap dijaga dan dilestarikan. Dan janganlah cuman sekedar dipandang dan dibiarkan terpajang di dalam gedung sebuah museum. Sangat sayang jika tidak dirawat dan dijaga sebab para leluhur tidak mudah untuk dapat mewujudkannya. Tekat yang kuat untuk tetap melestarikan warisan leluhur ini harus selalu dimiliki para keturunannya.
            Dapatlah dikatakan sebenarnya hidup dan matinya seni tradisi itu terfantung dari masyarakat yang memilikinya. Jikalau masyarakatnya masing merasa memiliki dan tetap ingin tetap meilikinya maka akan tetap hidup pula seni tradisi tersebut dalam masyarakatnya. Kesepakatan untuk dapat tetap melestarikannya haruslah ada usaha utamnya dari kelima golongan tersebut. Usaha nyata pada masing-masing bidang pada ke lima golongan tersebut akanlah dapat menjadi banteng yang kuat untuk memajukan dan mengembangkan seni tardisi di daerahnya. Jika diibaratkan sebuah musik orchestra, meskipun kelima golongan tersebut bekerja di bidangnya masing-masing namun tetaplah harus menjadi satu kesatuan bunyi yang terpadu indah dan nyaman untuk di dengar. Siapa saja yang kuat dalam berusaha dan mempunyai tekad yang kuat untuk mewujudkan tujuannya bisa dipercaya nanti pastinya akan mendapatkan hasilnya.
Banyuwangi,  22 Februari 2014