Selasa, 11 September 2018


Hadrah Kuntulan Banyuwangi
Syiir Gendhing sholawatan hang Kukuh Siar Islam
Tulisane: Drs. Moh. Syaiful
            Hadrah Kuntulan salah sijine seni tradisi Banyuwangi hang kegolong magih kukuh lan urip sampek seprene. Kesenian iki nyatane magih dihemeni ambi masyarakate merga magih kenthel njaga siar agama ring bumi Banyuwangi iki. Anggone ngukuhi nyang sair lan lirik hang islami iku nyatane kesenian iki magih bisa kundangan ring kegiatan-kegiatan ring Banyuwangi. Sing mung kegiatan hang mambu agama bain naming uga kegiatan-kegiatan kemasyarakatan lan pemerintahan. Delengan bain bukti nyatane ring wong hang duwe gawe koyo wong duwe gawe nyunati, pengantenan lan kegiatan  bersih desa utawa selametan desa.

Nyerambah Nusantara dikenal wong Manca       
            Hadrah Kuntulan Banyuwangi moncer maning ring tahun 1980-an sampek tahun 1990-an. Kesenian hadrah hang kawitane mung kanggo tiba’an lan syiiran ring pesantren lan pondok-pondokan ring tahun iku mangkat rame maning ring desa-desa hang ana ring Banyuwangi. Meh saban desa duwe grup hadrah kuntulan. Desa-desa hang kesuwur kuntulane antarane bain desa Aliyan, desa Kertosari, desa Kemiren, Singojuruh, Kabat  lan desa Glagah.
            Hadrah Kuntulan tambah moncer maning ring tahun-tahun iku kala Inisisri salah sijine drummer Indonesia hang kesuwur duwe niyat  kolaborasi ambi kuntulan. Wong-wong kuntulan Banyuwangi diajak nggarap kuntulan dadi pertunjukan hang apik aju dipentasaken  keliling Nusantara lan nyang luar negeri. Nurut Adnan –salah sijine pemain kuntulan Banyuwangi asal teka Cungking Banyuwangi hang diajak main Inisisri, seru girange ring jaman iku merga kuntulan bisa nyerambah Nusantara. Iku uga merga pintere Inisisri hang hang andap asor musikalitase kuntulan. Lan maning masiya Inisisri wong musik modern naming bisa melebu nyang musik tradisionale wong Banyuwangi lan tempalane kuntulan hang khas Banyuwangi.

Sejarah Anane Kuntulan    
            Nurut keterangane Sumitro Hadi –salah sijine Budayawan Banyuwangi, nyatakaken kadhung hadrah kuntulan iki bengen asale teka hadrah caruk hang dikembangaken maning dadi hadrah kuntulan. Ring jaman bengen hadrah caruk iku anane rong grup hadrah hang dicarukaken hang nembangaken gendhing-gendhing selawat. Hadrah caruk asale sing nganggo rodad (penari) naming mung ana wong hang gendhingan selawat lan ana terbangane.
            Sakdurunge bengen ring tahun 1890-an wis ana hadrahan hang dikenalaken para ulama dienggo syiar agama islam. Sholawatan hang ana ring jaman iku dianakaken ring dina-dina utama kayata dina Maulud lan dina ngarepaken puasa. Para Kyai ngajak santrine maca sholawatan nganggo gendhing-gendhing sakmajade. Pondokan Al-Azhar desa Tugung kecamatan Sempu hang kegolong pondokan kuna iki akeh ngembangaken gendhing-gendhing sholawat. Sakteruse gendhing-gendhing sholawat mau digawa ring para santrine nyang desa-desa. Mulane wong-wng abangan hang angel diejak ngaji sakteruse padha gelem sholawatan liwat gendhing iku mau.
            Hadrah asale teka basa Arab yaiku hadoroh hang artine hadir utawa anekani. Kuntulan dhewek iku sakjane teka sebutan nyang para rodad (penari) hang mesti nganggo kelambi putih-putih kaya manuk kuntul. Manuk kuntul dhewek iku uga duwe ubah hang padha utawa seragam. Akhire rodad (penaria) hadrah hang njuget padha lan carem seragam iku mau pungkasane diarani kuntulan merga meh padha ambi manuk kuntul.
            Kadhung miturut keterangane Hasnan Singodimayan, kuntulan asale teka kuntu-lailan hang artine anane isngsun ring wayah bengi. Diarani gediku merga megiyate kuntulan mau ring wayah bengi sakmarine lare-lare pondokan ngaji.

Unsur-unsure Hadrah Kuntulan    
            Paran bain hang ana ring hadrah kuntulan iku. Nomer siji mestine kudu ana syiir. Syiir hang dienggo yaiku sholawat lan Marhabanan (Asroqolan) lan donga-donga ring kitab-kitab liyane. Nomer loro yaiku gedhing utawane lagu. Gendhing utawane lagu iku digawe dhewek ring para santri mulane. Kadhang nganggo gendhing-gendhing saiki naming syaire nganggo sholawatan. Ana uga gendhing hang wis mula asale teka kyai ring pondhokan aju digawa nyang desa-desa. Hang angka telu mestine ya tabuhan utawane terbangan. Unsur terbangan iki mestine wajib anane merga dudu hadrah dung durung nganggo terbang. Unsur hang pungkasan mestine rodad (penari).
            Ring jaman bengen penari rodad lanang. Naming ring perkembangan hang saiki penari rodad wis ana hang wadon. Sakat tahun 1990-an rodad (penari) hadrah kuntulan kawitan ana wadone. Grup hadrah kuntulan “Melati Putih teka desa Aliyan hang ngawiti. Nyatane penari hadrah kuntulan hang wadon hang bisa diterima saiki ning masyarakat. Merga rodad (penari) hadrah kuntulan wadon dianggep lebih luwes lan alus dung njuget hadrahan tinimbang rodad (penari) lanang.
            Malak’an saiki rodad (penari) lanange wis sing pati ana. Sakliyane iku unsur jugetan. Jugete hadrah kuntulan iki duwe ciri wancine dhewek lan bisa bedakaken ambi jugetan-jugetan liya. Hang pungkasan mestine ya penting yaiku unsur busana. Busana utawane penganggone rodad (penari) iki seru pentinge. Merga kelambi putih-putih hang dienggo iku wis dadi cirine hadrah kuntulan.  
            Tabuhan (instrumen) paran bain hang dienggo ring hadrah kuntulan. Hang kudu ana mesti bain ya terbang. Terbang iki digawe teka kulite wedhus putih hang dipasang ring urung kayu hang digawe teka kayu nangka. Urunge iku kira-kira diameter antarane 27-30 cm. Sakliyane terbang ana uga Jedhor yaiku bedhug hang gedhe hang digawe teka plateser hang diendoni kulite sapi. Jedhor diameter antarane 60-90 cm. teruse maning ana hang aran pantus lan lencangan. Pantus lan lencangan uga digawe teka plateser bunder hang diendohi kulite wedhus. Diameter pantus kira-kira 40-50 cm, lan diametere lencangan kira-kira 25-30 cm.
            Jugete Hadrah kuntulan iki pancen khusus. Mestine maceme ubah lan rupane gerak iku mau sing adoh teka syiar islam hang mesti digawa ring kesenian hadrah kuntulan. Gerak iki sing padha ambi juget Banyuwangian liyane. Ring ngisor iki kelebu jugetan hadrah kuntulan:
1.       Hormat, 2. Salam, 3. Ngelangkah, 4. Takbir, 5. Rukuk. 6. Sujud, 7. Gebyaran, 9. Sagah, 10. Sirigan, 11. Slewahan, 12. Songkloh, 13. Deleg, 14. Anthuk, 15. Pencakan, 16. Jurus, 17. Sirigan, 18. Ukelan, 19 Japinan, 20. Ninggulan, lan magih akeh maning jugete hadrah Kuntulan. Naming 16 jugetean iku hang wajib hang durung dikreasi ambi jugetan Banyuwangian.
Gerak igelan wudlu  (model Gadis S. Sayuwiwit)                           
gerak ninggulan (model Gadis S. Sayuwiwit)
gerak slewahan   (model Gadis S. Sayuwiwit)                                 
gerak sujud (model Gadis S. Sayuwiwit)
           
Syair hang Kukuh ring Syi’ar Islam
            Seru dhemene kadhung ngerungokaken syair gendhinge hadrah Kuntulan. Syaire iki nganggo telung basa, ana basa arab, ana basa Indonesia (Basa Melayu), lan ana basa using. Sing diselaki pancene basa Melayu wis ana ring Banyuwangi sakat kuna-makuna. Iku nduduhaken uga kadhung hadrah kuntulan iki bisa melebu ring sekat-sekat basa hang merana-merene beda. Ring ngisor iki syair teka gendhing-gendhing hadrah kuntulan.
Hang nganggo basa Arab:
Bismillah tawakalna billah
Bismillah tawakalna billah
Bismillah ya dal jalali walikrom
Bismillah bismilah bismillah

            Bismillah ya Alloh ya rohim
            Bismillah ya Alloh ya Karim
            Bismillah tawakaltu alalloh
            Bismillah-bismilah bismillah

Hang nganggo basa Indonesia (Basa Melayu):
Ini Kuntulan seni asli Banyuwangi
Ini Kuntulan seni hadrah  Belambangan
Joget gendhing seni siar kebanggaan
Bila khilaf kami mohon dimaafkan
Disambunge ambi Basa using
            Hadrah kuntulan Joget gendhingan Banyuwangian
                        Gendhing tiba’an gendhing syi’iran
                        Ya rame-rame, ya sakkancaan
            Joget kuntulan larene cilik
            Jogete apek larene munyik
            Eseme manis ya nyenengaken
            Kuntulan cilik Banyuwangian
Hang nganggo basa using liyane :
Duh Gusti kula nyuwun sepura
Sekabehe dosa-dosa kula
Lan dosane tiyang sepuh kula
Lan dosane umat islam sedaya
Magih Kukuh Urip Seprene           
            Hadrah Kuntulan ring jaman saiki masiya sing keneng diarani rame naming magih ajeg ana ring acara-acara lan kegiyatan islam. Umpamane Muludan, Ulan Aji, nggo ngarak lare sunat uga ana ring acara santunan lare atim sing luput ring acara-acara kegiyatan pemerintah uga magih ana.
            Hadrah Kuntulan sakliyane awujud kesenian naming duwe misi syiar islam hang kuat. Gendhing lan syair hang gawe ajakan uga jugetan hang njuput teka ubahe awak ring waktu maca tahlil, rukuk, sujud, lan takbir kabeh ngengetaken menungsa makne balik nyang urip hang nganggo dasar iman lan islam. Nyatane Kesenian Hadrah kuntulan iki bisa dadi saranane syiar islam hang kenceng anggone masyarakat using Banyuwangi.

Senin, 27 Agustus 2018


KSATRIYAN PAPAN DUNUNGE
SANG PENDEKAR WANITA ”SAYU WIWIT”
Kadhung gelem juger-juger sejarah Banyuwangi mestine akeh barang hang bisa ndadekaken ati kepincut seneng lan mongkog. Hang gawe mongkoge wong Banyuwangi mestine ya jiwa lan semangat perjuangane para pendekar  bangsa hang wis dadi tumbale bumi merdeka iki, Wong Agung Wilis, Rempek Jagapati, lan Sayu Wiwit. Sing salah kadhung wong telu iki arane mageh semebrung arum gandane sampek saiki.
Nyeritakaken Wong Agung Wilis lan Rempek mesti bain ndadekaken dhadha iki soyo milu gemulak merga ajege laku wong sak kloron anggone ngelawan penjajah sing ana surude. Paran maning Sayu Wiwit. Sayu Pendekar wadon iki nambahi moncer nung ati merga sing akeh wong wadon nung bumi Nusantara iki hang jelas-jelas wani berjuang ngelawan penjajah Londo wani tandhing adu rogo totoan nyawa.
Diceritakaken maning nung Babad Tawangalun dhung Sayu wiwit iki wanita hang nganggo penganggo lanang lan kadhung perang ngelawan Londo kaya wong hang kejimen utawa kelebon roh. Sayu Wiwit bisa munggah arane lan sapadha jerajate ambi Wong Agung Wilis lan rempek Jagapati merga Sayu Wiwit didadekaken pengarepe perang Bayu sak marine Rempek tatu ngelawan pendekar teka Pasuruan hang aran Alap-alap. Ring kana Sayu Wiwit dadi senapatine Belambangan sak marine Rempek Jagapati.
Ring kono uga diceritakaken dhung Sayu Wiwit umahe ana ring Ksatriyan. Nyatane sampek saiki aran Ksatriyan ring Banyuwangi iki mesti bain ya mung siji yaiku ring Desa Lemahbangdewo mlebu Kecamatan Rogojampi. Ksatriyan saiki mung dadi dusun ring antarane petang dusun ring desa Lemahbangdewo. Sakteruse Ksatriyan pinggir endi kirane umahe Sang Ayu Wiwit iki. Penulis wis juger-juger kanggone nggoleti ring endi petilasane utawa pecake umahe ring kampung cilik iki.
Wis sakat bengen dhung wong-wong iki magih percaya dhung panggonan hang dhuwur dibandhingaken ambi panggonan liyane dipercaya dadi panggonan hang suci. Mulo iku penulis aju nerusaken juger-juger nyang panggonan hang dhuwur ring kampung Ksatriyan. Panggonan iku ring wong-wong Ksatriyan diarani puthuk utawa gumuk.
Ring kana pancen ana puthuk utawa gumuk hang uga amgih dipercaya ring masyarakat kana dadi panggonan hang tenget utawa wingit. Puthuk utawa Gumuk iku ana loro hang siji Puthuk pinggir kidul hang sampek saiki magih dadi kebonan, lan puthuk hang elor hang saiki wis didadekaken Masjid ring wong kampong Ksatriyan. Bengen ring tahun 1970-an masjid iki magih arupa langgar cilik hang ngadeg ring ndhuwure watu-watu gedhe.




Masjid Baiturrohim Satriyan, umah-umahan rapet ana ring kidul lan wetane.Masjid iki bengen dibangun nung ndhuwure puthuk lor Ksatriyan. Bengen wektu gawe pondhasi Masjid lan pondhasi umah-umah ring sakubengane akeh wong nemu kawean ring kono.
Ring panggonan kana Puthuk loro iku mau ngapit dalan hang teka wetan tumuju nyang kampong Lemahbang. Lemahbang. Kadhung diurut-urut, dalan iku mau dalan hang dienggo njujug nyang kutho Lateng, ring jaman semono. Mulo iku gumuk kiwa tengene bisa dadi benteng hang kuat anggone kedaton Lemahbang.
Puthuk utawa gumuk loro hang ana ring Ksatriyan wetane Lemahang iku bengene mesti dadi  kampungane para prajurit lan ksatriya Blambangan. Umpama magih percaya nyang I Gusti Kuta Bedhah, wong iki  ndadekaken gumuk loro ring wetane kedatone iku saktemene dienggo mbentengi kedaton Lemahbang hang ana ring kulon. Saktekane I Gusti Kuta Bedhah ring bumi Blambangan iyane ndadekaken Lemahbang Kedaton utawa panggonane penguasa Blambangan.
Gumuk hang ana pinggir elor dalan diarani Puthuk Elor lan gumuk hang ana ring kidul dalan diarani Puthuk Kidul. Puthuk Elor dikanggokaken  papan turu lan umah-umahe para prajurit, lan ksatriya. Isun yakin ring kenen bengen Sayuwiwit lan ksatriya liyane manggon. Kadhung Puthuk Kidul dienggo panggonan gladden lan olah kanuragan para prajurit lan ksatriya Blambangan. Ring puthuk Kidul ana pecake watu-watu gedhe hang rata hang saiki wis pecah-pecah naming pedahane magih ngatokaken dhung watu iku bengene dadi siji. Ring kono uga akeh bata gedhe-gedhe hang diarani batu bata Majaphit.
Sedheng ring Puthuk Lor bengen akeh wong nemu kawean arupa gerabah, piring keramik, lan barang-barang rumah tangga, kabare baeang kawean mau wis padha diedoli nung kolektor barang antik ring Bali kana.
            Ring Blambangan, Rikala Blambangan di perintah I Gusti Kuta Bedhah kedaton dipanggokaken ana ring Lemahbang. Sampek saiki penulis durung bisa nemokaken ring endi petilasane kedaton lemahbang iku. Naming akeh cerita teka wong lemahbang ring kana bengen akeh kuburane wong Bali.
            Merga Lemahbang iku panggonan hang tepak anggone nggo nyengidakaken para Raja. Lemahbang dadi panggon umahe I Gusti Kuta Bedah.  Masio ibu nagari Blambangan ana ring kutho Lateng naming I Gusti Kuta Bedah milih manggon ana ring Lemahbang. Pancene Kedaton lemahbang dhung ditimbang-timbang iku  panggonan hang paling aman dibandhingaken ambi panggonan liya kanggo kedaton. Iku disebabaken Lemahbang manggon ana ring papan hang dhuwur tinimbang panggonan liyane. Sakteruse Kuta Bedhah ndadekaken gumuk loro hang ring wetane iku dadi panggonane para prajurit lan ksatriya Blambangan.
Taping nurut keterangane Sumono Abdul Hamid pecinta sejarah Blambangan hang ngutip teka buku Nagari Tawon Madhu. Panggonan puthuk iku wis anjrah dadi panggonan gladden sakat jaman Blambangan diperintah Pangeran Pati ring antarane tahun 1764. Ring Jaman Pangeran Pati hang merintah Blambangan rikala jaya-jayane Blambangan ring Kutho Lateng, Pangeran Pati dhemen nganakaken gladi prajurit. Ana adu ketangkasan manah, nunggang jaran, lan adu kesakten. Ring kono uga gelem ngundang para saudagar hang mampir nong Ulupangpang.
Pancen anane I Gusti Kutho Bedhah piyayi gung teka Bali hang merintah ring Blambangan iki magih dadi enyeng-enyengan antarane ana temenane uwonge tah opo uwong hang dianakaken ring cerita nggo tujuan-tujuan politik salah sijine kekuasaan rikala iku. Hang jelas teka rong golongan iki cetho-cetho nyatakaken dhung Gumuk Ksatriyan iku pancen ana lan dadi papan gladhen anggone para ksatriya lan prajurit Blambangan.
Sing salah dhung ring puthuk Kidul Ksatriyan akeh pecakane boto-boto gedhe. Boto-boto iku ana hang ngarani boto Majapahit. Hang dikarepi mestine boto hang digawe ring jaman jaya-jayane Mojopahit. Sak liyane boto uga ana pecakane watu hang koyo ditoto hang saiki wis penteng-ceweng sesehan merga keneng lindhu utawa pancen diseja diancuraken ring Londo sakmarine wong-wong podho surud menyang Bayu.
Mestine bengen Teka Puthuk loro iku ya magih dhuwur lan bisa ngawasi pesisir Banyualit hang ana ring wetan kana. Masio Pesisir Banyualit adohe pitung kilo teka panggonan kana naming kerana gumuk iku dhuwur magih katon kewela-wela mestine. Kadhung ana musuh hang arep teka lan arep nyerang Kutho Lateng mestine tekane musuh mau ya teka Pesisir Banyualit (saiki dadi Blimbingsari).
Dalan hang saiki nuju Genteng iku gaweane Londo, kadhung dalan hang lawas saiki wis dadi dalan cilik dalan Kampung. Lan saiki tembusan nyang Puspan wis ilang, mergane dalane diplinggukaken nyang dalan gaweane Londo.


Sumber Peta Rofik Laros
Bisa gamblang maning kadhung teka peta ndhuwur iku di gedhekaken nung panggonan Ksatriyan lan Lemahbang bain. Ring gambaran gdhe iki jelas nduduhaken usahane Londo nggo ngilangaken bukti-bukti sejarahe patriotismene wong Belambangan. Salah siji hang mesti ya nggawe dalan anyar sing nerusaken dalan mulo hang wis nyata-nyata ana hang ngubungaken Lemahbang nyang Lateng. Dalan anyar digawe ngubungaken dalan nyang Banyuwangi kutho ngeliwati Kebalen lan Lincing.


                Ring kene gamblang wis panggonan-panggonan hang bengen dienggo para prajurit ngalor ngidule. Lateng, Kepatihan Puspan, Ksatriyan lan Lemahbang jelas digathukaken ambi dalan-dalan lawas hang saiki wis diganti ambi dalan-dalan anyar. Juger-juger iki dikarepakaen ngengeti maning nyang sejarah. Paran maning bisa ana hang nambebi tinemu hang anyar anggone njangkepi tulisan sejarah rakyat iki.


Senin, 30 Juli 2018


Syair dan Lagu dari Gandrung,
Angklung, hingga Dangdut Koplo
Ditulis: Drs. Moh. Syaiful
Podho nonton
Pundak sempal ring lelurung
Ya pendite pundak sempal
Lambeane para putra
Kejala ring kedung sutra
Tampange tampang kencana

Kembang menur
Melik-melik ring bebentur
Sun siram-siram alum
Sun pethik mencirat ati

Lare angon
Gumuk iku paculono
Tandurono kacang lanjaran
Sak unting oleh perawan

Kembang gadung
Sak gulung ditawa sewu
Nora murah nora larang
Hang nowo wong adol kembang
Sun barisno ring Temenggungan
Sun iring payung agung
Lambeane membat mayun

Kembang abang
Selebrang tibo ring kasur
Mbah Teji balenono
Sun enteni ring paseban
Dung Ki Demang mangan nginum
Seleregan wong ngunus keris
Gendam gendis kurang abyur
(Noname)

            Mengamati syair lagu Podho nonton memanglah sangat menarik. Indah dan begitu penuh menmyimpan makna tersembunyi. Ini adalah syair yang perlu pemikiran berat untuk memaknainya. Kata demi kata yang terjalain jika ditafsirkan sepertinya mempunyai makna lain yang tak seperti kata demi kata yang tertulis. Ada hal yang disembunyikan dengan kata-kata indah yang dirangkai penulisnya. Duh…sepertinya butuh seorang satrawan senior untuk bisa menafsirkan makna yang dikandungnya. Podho Nonton, Lagu di atas nyatanya sudah ada sejak tahun 1800-an. Syair itu seterunya dinyanyikan oleh gandrung ke seluruh bumi Blambangan ini, begitu menurut keterangan Hasan Ali (Alm) budayawan Banyuwangi.  Lagu Banyuwangi di jaman itu sudah dapat memberikan barometer yang sangat tinggi akan kemampuan sastra orang-orang yang membuatnya. Hal ini sudah tak dapat disangkal lagi.
            Disamping memiliki makna tersembunyi karena keadaan dalam jaman penjajahan kolonial lagu-lagu Banyuwangi juga ada yang mempunyai makna sakral. Lagu-lagu yang dibuat adalah sebagai sarana upacara persembahan ataupun ritual-ritual dalam upacara adat di daerahnya. Baqhkan syair lagu yang dibuat adalah bahasa mantra untuk mendatangkan roh ataupun mahluk gaib. Lagu-lagu seperti itu dinyanyikan dalam upacara Seblang .  syair lagu ini tentunya juga tidak dapat sembarang dinyanyikan, ada saat da nada ketentuan dalam membawakannya. Jika dinyanyikan dengan syarat dan ketetntuannya syair lagu itu bagai mantra yang bisa mengundang mahluk gaib seperti; para lelembut/wong alus/danyang. Para mahluk gaib seperti lelembut/danyang tersebut dengan syair lagu yang dinyayikan bisa merasuki kepada seblang (penari dalam ritual adat sebalang). Seperti syair lagu “Seblang Lukento” misalnya, syair lagu ini jika ditembangaken 10 kali diulang dengan musik dan syarat-syarat lainnya roh danyang/lelembut bisa merasuk dalam raga penarinya. Istilahnya “ndadi” (kejimen/kerawuhan atau kesusupan).
            Demikian juga dengan syair lagu “Lilira Kantun” juga tergolong syair dan lagu yang memiliki nilai magis dan bisa mendatangkan roh saat ditembangkan dengan syarat-syarat yang sesuai ketentuan. Belum jelas siapa yang menciptakan syair-syair lagu tersebut. Ada yang percaya Mbok Widodari (Dewi Sri danyang penguasa pertanian). Di beberapa tempat Mbok Widodari disebut juga Ratu Seblang. Lebih jelasnya syair lagu tersebut seperti di bawah ini:
Seblang Lukinto
Seblang-seblang ya lukinta, sing dadi encakono,,,X10
Liliro kantun sak kantune liliro
Yugo yo sapanen dayoh riko
Mbok Surgubo milu tomo….X10)

            Sejak jaman Blambangan kuna sampai jaman Banyuwangi modern  saat ini, Masyarakat Using Banyuwangi sepertinya tak pewrnah kehabisan ide untuk membuat syair lagu Banyuwangian. Ada saja selalu sumber ide yang dapat dijadikan tema lagu dan syair-syairnya. Dari yang ungkapan perasaan cinta, perjuangan, cita-cita, kegiatan dalam kehidupan sehari-hari bahkan pula kritik dan senda gurauan. Memanglah masyarakat Using Banyuwangi punya kelebihan dalam hal syair lagu dan tetembangan. Podho Nonton, adalah bukti nyata yang dapat mengukur kemampuan berolah seni masyarakat Banyuwangi pada masa itu. Meskipun baru sebatas sastra lisan yang berupa tembang namun karya sastra ini kiranya dapat menunjukkan kemampuan masyarakat Using Banyuwangi dalam hal sastra. Kekeuatan syair ini tentunya ada pada lagunya disamping kekuatan isi yang terkandung di dalamnya.      
            Di jaman dahulu syair dan lagu itu disebarkan oleh penari gandrung dari satu desa ke desa lainnya. Saat itu memanglah masih belum ada media rekam seperti sekarang ini. Cara penyebarannya ya hanya dari mulut ke mulut seperti orang menyampaikan berita dalam bahasa lisan saja. Tidaklah heran jika banyak syair yang berubah sedikit banyaknya karena hanya berpegang pada lisan saja tanpa diperkuat dengan tulisan.
            Di jaman Kolonial Belanda gandrung lanang seperti gandrung Marsan keluar masuk dari desa ke desa dan dari hutan ke hutan untuk menyampaikan pesan-pesan perjuangan lewat syair dan lagunya yng ditembangkan saat dia “ngamen” (menyamar agar tidak diketahui penjajah belanda).  Syair dan lagu-lagu yang dibawakannya syarat akan pesan dan kabar yang tersembunyi untuk meyambung lidah perjuangan mengusir penjajah saat itu. Dalam masa itu semua syair dan lagu memanglah masih anonim dan penciptanya disembnunyikan agar tak mudah diketahui penjajah. Keadaan saat itu pemerintahan kolonial sangatlah kejam kepada para pejuang kemerdekaan. Jika sampai ketahuan maka hukumannya adalah mati. Sehingga Pesan dan kabar dan perjuangan selalu disimbolkan dengan rangkaian kata yang indah. Sebagai contoh adalah lagu Kembang Waru”, syair lagu ini jumlah barisnya ada 4 baris, berisi dua baris sampiran dan dua baris isi. Hampir sama seperti karya sastra lama yaitu pantun. Jumlah suku kata dalam gendhingnya memanglah harus sesuai dengan Kembang Waru termasuk juga jatuh nadanya pada awal dan akhir kalimat dalam satu barisnya. Kesepahaman ini telah dimengerti oleh semua orang sehingga orang lainpun boleh membuat syairnya sesuai dengan larik tembang dalam “Kembang Waru” tersebut. Kebanyakan syair yang dibuat di jaman itu adalah makna yang tersembunyi (pasemon). Kebanyakan lagu dan syair adalah  (pantun) basanan, guritan (puisi), lan syi’iran (syair). Coba kita amati syair dan lagu  “Layar Kumendhung” berikut ini. Yang kurang lebih berisi tentang gambaran perjuangan yang tidak akan pernah padam walaupun kekuatan musuh terus ditambah dan ditambah lagi. Mengajak para pejuang untuk bangkit dan terus melawan sampai titik darah penghabisan.

Layar-layar kumendung
Umbak umbul ring segara
Segarane tuan agung
Tumenggung numpak kereta

Lilira kantun
Sang kantun lilira putra
Sapanen dayoh rika
Mbok srungkubo milu tama

Lilira guling
Sabuk cinde ring gurise
Kakang-kakang ngelilira
Sawah bendo ring seloka

            Itu adalah salah satu syair dan lagu gandrung jaman dahulu, syair lagu di jaman kini tentunya banyak perubahan dan berbeda dengan syair lagu jaman dulu. Proses ciptanya hanya dibantu media seperti kendhang, kethuk, Gong, biola, dan kluncing (tree angel).
            Kemampuan masyarakat Using Banyuwangi dalam bidang syair dan lagu teruslah diuji dalam perkembangan jamnnya. Perkembangan cipta syair dan lagu sudah semestinya mengikuti perkembangan jaman. Di Jaman perjuangan kemerdekaan orang-orang membuat syair dan lagu tentang perjuangan begitu pula dijaman rakyat sengsara dalam kehidupannya tema syair dan lagu juga mengikuti kehidupannya. Tak luput juga di masa pergolakan politik di tahun 1965-an syair dan lagu juga bertema seputar politik dan kekuasaan. Jika kita amati syair dan lagu yang dibuat oleh Endro Wilis yaitu  “Jaran Ucul”. Atau lagu  M. Arief “Genjer-genjer” dan “Mbok Irat”. Di jaman itu syair dan lagu yang tercipta adalah penggambaran masalah kehidupan, kritik sosial dan keadaan sulitnya ekonomi masyarakat pada masa itu padahal mereka hidup di tanah yang subur makmur seperti tanah Banyuwangi. Endro Wilis menggambarkan itu semua dalam lagunya “Jaran Ucul”. Demikian pula dengan M. Arief yang konsisten dengan kelompok angklungnya, M. Arief membuat perubahan baru dalam syair dan lagunya. Lagu-lagunya kini tidak dibatasi dengan Basanan (pantun) ataupun syi’iran (syair) namun sudah ke bentuk puisi bebas sehingga lagu yang tercipta punya rasa baru pada saat itu. M. Arief juga mulai menuliskan lagunya seperti orang modern kebanyakan dalam membuat lagu. Notasi dituliskannya dalam lambing angka nem, ji , ro, lu, mo, yaitu tangga nada pentatonic slendro Banyuwangi. Selanjutnya mungkin akan lebih tepat jika dinamakan Slendro Banyuwangian karena slendro ini memang berbeda dengan slendro Jawa yang selama ini dikenal. Disamping tangganada slendro di Banyuwangi juga dikembangkan tangganada pentatonic pelog, mungkin ini adalh pengaruh dari Seni Damarwulan/Janger yang jelas-jelas menggunakan pelog enem (pelog Bali) dalam instrument pengiringnya.  . “lagu-lagu seperti  “Janger” “Barong Sumur” mulai tercipta di tahun 1970-an saat Damarwulan/Janger mencapai masa keemasannya. Tangga nada pelog nem atau juga disebut pelog Bali itu diantaranya : 7-1-3-4-5. Pelog ini hamper sama dengan laras pelog pada musik instrument Bali.
            Selanjutnya masih ditahun-tahun ini tak bisa lepas dari seorang seniman yang getol membuat syair lagu Banyuwangi yaitu Fatrah Abal (Faturrahman Abu Ali). Lagu  “Gelang Alit”, “Tetak-tetak” dan “Angen-angene Wong Tuwek” yang dilantunkan dengan Orkes Melayu. Di jaman ini memang sedang ramai-ramainya orang membuat grup orkes melayu. Syair dan lagu-lagu pada masa ini tidaklah jauh dengan masalh-masalah cinta dan roman . Hal ini bisa dipahami mengingat saat itu pemerintah sangat ketat dalam memberi pengawasan terhadap syair dan lagu yang ada di Banyuwangi. Pengalaman sejarah sepertinya memberi pelajaran yang berharga pengawasan terhadap syair dan lagu yang berkaitan dengan partai politik terlarang pastilah tidak akan dapat beredar di masyarakat.
            Pada tahun 1974, BS Noerdian dan Andang CY menciptakan lagu “Umbul-umbul Belambangan”. Lagu ini sepertinya ada upaya untuk menggelorakan kembali semangat Nasionalisme dan meningkatkan rasa cinta tanah air utamanya kepada tanah Blambangan ini. Nanti di tahun 2007 lagu ini ngetop kembali karena justru dinyayikan oleh Samsul Hadi Bupati Banyuwangi di kala itu. Coba kita amati syair lagunya yang memberikan rasa dan menggelorakan semangat cinta tanah air-nya. Jika yang mendengarnya tidaklah bangkit jiwa nasionalisme kiranya belumlah dikatakan masyarakat Using Banyuwangi sejati.
Umbul-umbul Belambangan
Bul-umbul Belambangan 3x
Umbul-umbul Belambangan eman

He umbul-umbul he Belambangan 2x
Belambangan, Belambangan
Tanah Jawa pucuk wetan
Sing arep bosen sing arep bosen
Isun nyebut-nyebut aran ira
Belambangan, Belambangan

Membat mayun Paman
Suwarane gendhing Belambangan
Nyerambahi nusantara
Banyuwangi kulon gunung wetan segara
Lor lan kidul alas angker
keliwat-liwat
Belambangan.. Belambangan

Aja takon seneng susah kang disangga
Tanah endah gemelar ring taman sari nusantara
He.. Belambangan He Belambangan
Gemelar ring taman sari nusantara

Belambangan he seneng susahe wistah aja takon
Wis pirang-pirang jaman turun temurun yong wis kelakon
Akeh prahara taping langitira magih biru yara
Magih gedhe magih lampeg umbak umbul segaranira

Belambangan he.. gunung-gunungira magih perkasa
Sawah lan kebonanira wera magih subur nguripi
Aja kengelan banyu mili magih gedhe seumberira
Rakyate magih guyub ngukir lan mbangun sing mari-mari

He Belambangan lir asata banyu segara
Sing bisa asat asih setya baktinisun
Hang sapa-sapa baen arep nyacak ngerusak
Sun belani sun dhepani sun labuhi

Ganda arume getih Sritanjung yong magih semebrung
Amuke satria Menakjingga magih murub ring dhadha
Magih kandel kesaktenane Tawang Alun lan Agung Wilis
Magih murub tekade Sayuwiwit
Lan pahlawan petang puluh lima

Ngadega jejeg ngadega jejeg
Umbul-umbul Belambangan
Ngadega jejeg adil lan makmur
Nusantara

            Selepas dari masa politik dan nasionalisme di tahun 1980-an mulailah lagu-lagu di Banyuwangi mulai terjangkit aliran pop. Masih tetap eksis lagu daerah Banyuwangi tetaplah berkibar diantara hingar-bingar musik pop Indonesia saat itu. Tokoh Bung Sutrisno hadir membawakan kreasi baru dan mencoba mengembangkan dari orkes melayu menjadi orkes kendhang kempul.  Bung Sutrisno bersama grupnya “OM ARBAS” memasukkan unsur kendhang dan kempul (lebih tepatnya kethuk) diantara petikan suara gitar listrik dan mendayunya suara Keyboard. Gitar Listrik dan Keyboard yang menggunakan tangga nada diatonic  barat dan cengkok Banyuwangi yang meliuk dalam pentatonic selendro Banyuwangi disatukan. Lagu “Konco Lawas” yang dinyanyikan Alief S. seolah membius masyarakat Banyuwangi kala itu. Seperti ciri dari aliran pop syairnya memanglah tidak terlalu berat, ringan namun terasa bersahaja diantara kehidupan masyarakat yang memasuki dunia modern saat itu. Coba kita amati syair lagu “Konco Lawa” tersebut:
                        Konco Lawas
Assalamualaikum…
…(Walaikum salam)
Apa rika padha seger waras
Isun kangen suwe sing ketemu
            Pirang tahun rika sung tinggal
            …(Rika menyang ngendi)
            Isun menyang golet penggawean
            Yo wis asil ulih pendongan rika
Reff:
Tapi masio urip isun seneng
Konco lawas yo sing lalikaken
Rika kabeh aja kuatir
Akeh sithik rika bakal sun tulung.

            Yang lebih mengejutkan dari Wong Using Genteng ini adalah upayanya pentatonic Sunda ke dalam garapan kendhang kempulnya.  Sebelumnya musik Kendhang kempulan tidaklah jauh dari pentatonic slendro Banyuwangian. Daya kreatifitasnya makin menjadi untuk mengutak-atik lagu-lagu Sunda yang saat itu juga sedang hangat di tanah air menjadi bagian dari lagu Banyuwangian. Gendhing slendro Banyuwangi murni: 6- 1-2-3-5 diuthak-uthik ditambahkan menjadi 6-7-1-2-3-5. Lagu-lagu seperti “Isun Lamaren” dan “Tanpa Lamaren” adalah bukti nyata hasil olah pikir Bung Sutrisno yang luar biasa. Coba dengarkan juga lagu “Rehana” yang dibuat Andi Soeroso. Dari syair dan lengkingan nada-nadanya sangat kental warna po-nya. Inilah kreasi Wong Using Banyuwangi yang tak pernah berhenti di dunia syair dan lagunya.
            Di jaman kini syair dan lagu lebih banyak menceritakan cinta dan roman percintaan anatara lawan jenis pria dan wanita. Bisa dipahami di jaman modern yang lebioh menghargai kebebasan berekspresi penciptanya. Individualisme sudah menjadi ciri dari kehidupan masyarakat modern. Lagu di jaman kini sudah mulai di rekam dalam bentuk kaset atau pita. Rekaman kaset pita begitu memasyarakat. Orang yang bisa menyanyi sudah bukan lagi diberi julukan gandrung atau sinden tetapi menjadi penyanyi seperti perkembangan dunia musik modern. Penyanyi seperti Sumiyati dan Yuliatin selanjutnya keluar masuk dapur rekaman Lagu Andang CY, BS Noerdian, Macfoed semakin terasa enak digarap nganggo musik Kendang kempulan ini. “Ulan Andhung-andhung”, “Uga-uga” dan “Cakrak Ungkal” kembali disukai masyarakat Banyuwangi lagi kala itu. Generasi berikutnya adalah Niken Arisandi lan Dian Ratih. Jaman ini lagu-lagu yang mengahru biru dan melankolis sangat disukai seperti  karya Hawadin “Welas Sun Sidem”, “Stasiun Argopura” yang dibawakan Niken Arisandi.
            Di tahun 2000-an Catur Arum lan Yon’s DD bersama POB-nya (Patrol Orkestra Banyuwangi) membuat lagu “Usum Layangan”, “Sumebyar”, “Telung Segara”, dan lain-lainnya. Catur Arum bersama POB-nya membuat lagu Banyuwangi dengan irama bosas, blues, dan rock yang jelas-jelas berasal dari barat. Catur dengan gaya malu-malunya di atas panggung justru mendapat tempat di hati masyarakatnya. Bisa dikatan Catur menyanyi tanpa cengkok yang meliuk seperti kebanyak penyanyi-penyai sebelumnya namun dia bisa mendapatkan tempat tersendiri di hati pecinta musik daerah Banyuwangi.  Duetnya bersama Adistiya Mayasari yang bersuara bening seperti air di Taman Suruh menambah kekuatan tersendiri untuk POB (Patrol Orkestra Banyuwangi). Kaset dan CD-nya saat itu begitu diburu masyarakat hingga sulit ada dipasaran.
            Yang mudah diingat dari garapnnya tentunya adalah pada  suarane angklung bambu  danan kluncing (treeangle; salah satu instrument dalam musik gandrung) Banyuwangi. Meskipun POB tidak memasukkan kendhang dan kempul dalam musiknya namun ciri khasnya sangat nampak pada ritme suara angklung dan kluncing yang dipakai dalam instrument ritmisnya. Nampak terlihat menonjol dari ritme angklung pada album “Usum Layangan”-nya POB ini menampakkan POB masih memiliki rasa cinta pada musik tradisinya. Tidak lepas jika POB memasukan angklung pada irama bosas-nya karena angklung bambu memanglah memiliki sound yang lembut yang cocok dengan bosas dan blues-nya. Pembaharuan angklung yang dilakukan POB adalah pada perubahan tangga nada pada angklungnya. Perubahan dari titi laras slendro Banyuwangi menjadi tangga nada diatonic minor. Sehingga angklungnya POB sebelumnya telah dituning standart diatonic minor  barat.          Satu lagi langkah POB yang menggembirakan. Lagu Usum Layangan yang berbirama tiga perempat adalah satu langkah berani pada lagu-lagu Banyuwangi. Selama ini masihlah sangat jarang lagu dengan pola irama seperti “Usum Layangan” ini. Langkah ini ternyata bisa juga diterima masyarakat pecinta musik daerah Banyuwangi. Album perdana POB sangat laris di pasaran. Album yang saat itu masih direkam dalam bentuk kaset pita selalu diburu penikmat musik daerah di Banyuwangi dan sekitarnya. Namun sangat disayangkan akhirnya POB pecah personilnya. Catur Arum bersolo karir demikian juga dengan Yon’s DD juga begitu. Catur dengan suara dan gaya khasnya ternyata masih sangat disuka masyarakat walaupun dia bersolo karier.  Catur mencoba mendaur-ulang lagu-lagu lama dengan gayanya yang khas tanpa gerakan yang meliuk dan hampir tanpa cengkok menukik lagu-lagu lama kembali menjadi incaran masyarakat. Lagu-lagu lama seperti: “Prawan Sunthi”, “Ancur Lebur”, “Lir Pedhote Banyu”,lan “Tamba Kangene Ati”. Di sini kita coba ingat kembali dari syair lagi “Sumebyar” dari album perdana POB (Patrol Orkestra Banyuwangi):
            Sumebyar
Sing tau tauo, atinisun bingung gedigi
Sakat riko tinggal, urip isun rasane koyo nggantung
Pikiran sering ngelamun,
Sampek awak, dadi koyo wong linglung

Kabar wis semebyar,
Riko lan isun arep jejodoan
Embuh keneng setan paran,
Riko ninggal isun tanpo jalaran

reff :
Mulo titip salam, nong angin lan derese udan
Warahen isun ngenteni, tekan riko eman
Embuh sampek kapan, isun emong nanggung wirang
Sun enteni, nong cracabane lawang

            Setelah itu genre musik di Banyuwangi berubah menjadi musik dangdut koplo. Perubahan jaman nyata memanglah tak bisa ditolak dan dihindari. Begitu juga dengan perubahan genre musik di Banyuwangi ini. Lagu-lagu Banyuwangi nyatanya telah ikut-ikutan dalam hingar-bingarnya musik dangdut koplo ini. Sebut saja Reny Farida dan Ratna Antika yang membawakan kembali tembang lawas dengan aransemen dangdut koplo ini. Dalam musik ini kendhang Banyuwangi diganti dengan kendang table india walaupun terkadang keplak Banyuwanginya masih sangat kentara. Coba kita amati saja lagu “Aja cilik Ati”, “Sing Duwe Isin”, dan “Bokong Semok” dijamin bakaln kepingin goyang badan denger garap musiknya ini. Kolaborasi ini nyatanya begitu kuatnya mempengaruhi masyarkat hingga lagu-lagu bergaya ini meledak hingga keluar daerah banyak orang yang memutar CD-nya. Ditambah lagi perkembang teknologi informasi dalam dunia maya. Coba saja googgling di internet terus ketik saja Gendhing Banyuwangi, pastilah banyak web dan situs yang menawarkan dalam bentuk MP3 ataupun MP4 untuk dapat diunduh gratis. Tidak luput juga seperti tawaran videonya di youtube yang seabrek jumlahnya.  
            Lebih marak lagi di  tahun 2010-an dengan Demi dan Suliyana lagu Banyuwangi kian merambah bahkan sampai ke luar pulau Jawa. Demi dengan cengkok yang mudah  ditirukaken di kalangan muda. Oleh sebab itu lagu-lagu yang dibawakan cepat terkenal dan ngetop di pasaran. Syair yang penuh keterus-terangan agak sedikit nyerempet ke hpergaulan muda-mudi menambah lagunya disuka kalngan muda. Tak bisa disalahkan semuanya pada pencipta dan pembuat lagu jamanlah yang menghendaki demikian. Nyatanya pasar musik memang bisa menerima itu semua. Yang terpenting kiranya jangan terlalu sebab yang terlalu biasanya kurang baik. Lagu-lagu seperti “Tutupe Wirang” ,  “Sun akoni”, lan “Kanggo Rika”  hang ditulyang digarap Demi membuat masyarakat terbawa dalam alunan melodi dan iramanya. Ditambah lagi dengan aransemen koplo-nya menambah lagu-lagu ini enak didengar dan enak untuk joget.
            Jikalau diamati dengan seksama perjalanan lagu yang dibuat mestinya memang tidak akan jauh dari perkembangan kehidupan dalam masyarakat itu pada jamanya. Di jaman klasik lagu yang tercipta adalah untuk mengagungkan-agungkan penguasa kerajaan. Mengelu-elukan kehidupan raja dan kerabatnya. Karena letak Banyuwangi yang jauh dari kekuasaan raja maka tema tentang peghormatan kepada penguasa kerajaan tidaklah nampak ada. Tetapi penghormatan itu muncul pada penguasa alam alus seperti danyang, ratu widodari, mbah buyut, dan sebangsanya. Begitu pula pada jaman perjuangan lagu yang tercipta sebagai penyebar semangat para pejuang kemerdekaan. Selanjutnya di masa-masa sulit ekonomi setelah kemerdekaan gambaran tentang perjuangan hidup di masa-masa sulit ekonomi adalah tema sentral yang berkembang pada masa itu.
            Seterusnya lagi tanpa memberikan penyesalan juga pada masa-masa pergolakan politik dalam negeri Indonesia lagu-lagu juga dimanfaatkan sebagai propaganda partai-partai politik yang ada seperti yang dilakukan PKI dengan lagu “Genjer-genjernya” sedangkan PNI kemudian membuat tandingannya dengan “Ulan Andhung-andhung”. Selanjutnya juga pada masa reformasi di jaman kebebasan, lagu dijadikan ajang untuk menunjukkan kebebasan berekspresi para penciptanya dan nyatanya masyarakat menerima itu sebagai karya cipta dalam seni.
            Sudah tak dapat dipungkiri bahwa seni adalah wujud nyata dari bentuk kebudayaan yang paling akrab dengan kehidupan manusia. Musik sebagai bagian dari seni adalah hasil olah pikir dan ungkapan perasaan manusia yang diwujudkan dalam karya adalah bagian dari kehidupan dalam lingkungan dimana manusia itu berada. Sudah menjadi kepastiaan bahwa menolak roda kehidupan yang selalu berputar akan digilas oleh roda kehidupan itu sendiri. Tetapi jika boleh berharap jadikanlah musik sebagai bagian dari seni ini bukan hanya sebagai  tontonan saja tetapi haruslah bisa menjadi tuntunan dalam kehidupan masyarakatnya.